E-handelsstjärnor investerar i TPL – ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

E-handelsaktörer från Footway till Beerpongkungen har redan hoppat på tåget med TPL - och trenden att lägga ut sin logistik på en tredje part växer sig bara större. I alla fall om man ska tro tredjepartslogistikaktören e-logistik, som nu har lockat till sig kapital på vägen mot fortsatt tillväxt.

LÄS ÄVEN: Med lagret på distans - förlorad kontroll eller frihet att växa?

Annons

Har passerat 40 miljoner i omsättning

Under sitt senaste verksamhetsår ska e-logistik, som grundades 2006 och är baserat i Göteborg och Götene, ha vuxit med 50 procent och nått en omsättning på 40 miljoner kronor. Det nya målet? Att bli "Sveriges ledande aktör inom e-handelslogistik".

- Vi har haft en stark tillväxt på e-logistik de senaste åren, inte minst tack vare vårt fokus på e-handlare med internationella ambitioner. Nu växlar vi upp ytterligare med kapital, nya rådgivare, fler kunder och förbättrade processer, säger Jonas Berggren, vd på e-logistik, i ett pressmeddelande.

Uppskattar fokus på cross-border

Bakom det nya riskkapitalet står bland andra e-handelsprofilerna Anton Johansson, känd från bland annat E-handelspodden och webbyrån Grebban, samt Christoffer Tyrefors, som är vd för e-handelsföretaget Cykelkraft.

LÄS ÄVEN: Anton blir vd och Grebban krokar arm med Storm

- Jag har länge följt e-logistik och tycker de har byggt ett fint bolag med rätt tänk, inte minst tack vare fokuset på cross-border. Det ska bli spännande att få vara med på resan framåt och tillföra min kompetens till bolaget, säger Anton Johansson, vd på e-handelsbyrån Grebban, i en kommentar.

Utöver Tyrefors och Johansson ingår “några tillträdande nyckelpersoner samt befintliga ägare” i den aktuella investeringsrundan. Bland annat nämns ALMI Invest Västsverige AB, Chalmers Innovation Seed Fund AB och Skaraborgs Invest AB, i pressmeddelandet. Hur stor investeringen är har inte avslöjats.

Annons