E-handlare anklagades för att ha för smal modell – frias av RO

Inte "extremt smal på ett sätt som strider mot praxis".

Modellen har utstickande revben och nyckelben och det upprätthåller osunda och skadliga ideal. Så skulle man kunna sammanfatta synpunkterna hos den privatperson som anmält Zalando för att ha använt en - i anmälarens tycke - för smal modell i sin bikinireklam på Zalandos svenska sida.

"Ansvarslöst", enligt anmälaren

Anmälaren har reagerat på totalt två webbsidor med olika bikinis, som dock visas upp av en och samma modell. Personen i fråga tyckte att annonsörens agerande var "ansvarslöst" och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen, RO.

Annons
Annons

Zalando har å sin sida framfört att de ser mångfald och variation som väldigt viktiga aspekter i sin marknadsföring, och att de därför gärna vill visa upp exempelvis olika kroppstyper.

- Annonsören menar att de inte vill förmedla en specifik bild om vad skönhet är. Annonsören vill hellre presentera sina produkter genom olika egenskaper och detaljer, för att kunna hjälpa kunderna i deras köpbeslut. Bilderna i dessa fall fokuserar på produkterna, badkläderna, och att modellen och produkterna tillsammans visas i ett neutralt sammanhang, återger RO Zalandos ståndpunkt.

Smal men inte extremt smal

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON, väljer att gå på Zalandos linje.

- Opinionsnämnden konstaterar att frågan som ska prövas är om kvinnan i den anmälda reklamen kan uppfattas som extremt smal. Modellen som framställs i den anmälda reklamen är smal, men hon ger enligt nämnden inte intryck av att vara extremt smal på ett sätt som strider mot praxis, skriver nämnden i ett uttalande.

LÄS ÄVEN: Modell såg för smal ut - nu fälls e-handlaren

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!