E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Det globala betalföretaget Stripe varnar nu e-handlare för att de förlorar miljoner i omsättning på att presentera sina priser på fel sätt. Det ska handla om psykologisk prissättning och att helt enkelt använda priser som exempelvis 99,99 kronor istället för 100,00 kronor.

"Märkligt och intressant"

Metoden ska vara välkänd inom traditionell handel men enligt Stripes undersökning så missar över 70 procent av e-handlare idag att använda denna typ av prissättningsmodell.

Annons
Annons

- Att psykologisk prissättning fungerar för dagligvaror vet vi ju sedan decennier. Även många leverantörer av dyrbara lyxvaror använder sig av det. Alltså är det både märkligt och intressant att så många som 73 procent av världens onlinebutiker inte tagit till sig dessa insikter. Det visar att näthandeln har en enorm potential att dramatiskt öka sin försäljning – enbart genom att justera prisernas vänstra siffra, säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe, i ett pressmeddelande.

"Trenden gäller alla varor"

För att kolla om psykologisk prissättning även gäller online så vände sig Stripe till sin transaktionsdata, i vad som sägs vara den första studien av storskaliga shoppingtrender online. Företaget sammanställde mer än sex års anonymiserad data från över 100 000 Stripe-kunder och fann att prissättningsperspektivet även gäller online.

- Studien "Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare" visar att online-återförsäljare och abonnemang som byter till en optimal prissättningsmodell – där priserna slutar med "9" istället för "0" – såg sina intäkter stiga med flera procentenheter. Trenden gäller alla varor, även lyxartiklar, konstaterar Stripe.

Den stora majoriteten av e-handlare sägs fortfarande välja priser som slutar med "0" eller "5", vilket enligt Stripe kan kosta miljarder per sektor.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!