E-handlare ger sig in i foodtech – vill starta matrevolution

Ska utbilda marknaden.

Prenumerationstjänsten Naturalbox lanserades av Ecoliving redan år 2013 och året därpå utökades satsningen med en global sajt. För något år sedan kunde vi rapportera att PR-proffset och författaren Per Schlingmann, hade blivit delägare i företaget.

LÄS ÄVEN: Per Schlingmann ska sälja veganmat på nätet

Annons
Annons

Sedan dess har det varit lite tystare om företaget, vars affärsmodell går ut på att skicka ut färdigpackade lådor med olika ekologiska och hälsosamma produkter till företagets prenumeranter. Nu är det dock slut på tystnaden, för i dag meddelar företaget i ett pressmeddelande att Ecoliving är på gång med vad som beskrivs som en “matrevolution”.

Samarbetar med dansk jordbrukare

Närmare bestämt handlar det om lansering av helt nya produkter, som till exempel ett proteinpulver i fyra smaker. Företaget ska också vara först ut med ekologisk quinoa som är odlad i Norden.

- Tillsammans med den ekologiska jordbrukaren Michael Balle i Danmark, som också är delägare i Ecoliving, har en satsning gjorts på att odla ekologisk och KRAV-odlad quinoa på nordisk mark. Första skörden var väldigt lyckosam och vi har labbtestat vår quinoa i laboratorium i både Sverige och Tyskland och erhållit väldigt fina värden med 15,8 % växtbaserat protein, meddelar Ecoliving i ett pressmeddelande.

Ecoliving säljer enbart produkter under eget varumärke, och företaget ser positivt på att experimentera vidare med nya lösningar på matområdet.

- I en värld där saker och ting förändras snabbt gäller det att vara benägen att använda ny teknik och digitala verktyg för att skapa utveckling. För att kunna göra en matrevolution krävs kunskap och samarbete mellan lokala bönder, producenter och detaljhandel. Även konsumenterna har en viktig roll och är en maktfaktor om vilken mat som ska finnas i butikerna eller vilken mat som serveras i skolorna. Genom en digital satsning på e-handel kan vi anpassa oss till nya konsumtionsmönster och utbilda marknaden.

Korv och burgare på gång

Ecolivings quinoa-satsning uppges vara första steget på vad som i framtiden kan bli flera nya produkter. I pressmeddelandet nämns bland annat quinoabröd och växtbaserade burgare och korvar.

- Vi vill skapa en matrevolution genom att ta fram nya växtbaserade alternativ. Det är vägen till en hälsosam och ekologisk livsstil. Vi börjar med protein berikad med superfoods och ekologisk quinoa. Under året planerar vi att lansera ytterligare produkter, säger Ecolivings grundare Alicja Domelid.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!