E-handlare mer poppis än fysiska butiker

Konsumenter i USA är mer nöjda med landets e-handlare än de är med de fysiska återförsäljarna. Det visar en ny undersökning som även placerar e-handelsjätten Amazon i topp. Smidiga betalningar, lättnavigerade sajter och bra produktbilder är några anledningar till de nöjda kunderna.

Nätkunderna i Storbritannien klagar som aldrig förr men i USA verkar man vara nöjdare. Enligt en ny undersökning, The American Customer Satisfaction Index, har nätkonsumenterna aldrig varit så tillfreds med landets e-handlare.

I rapporten har kunder fått ranka hur nöjda de varit på en skala från 0 till 100 och e-handlarna ökade under 2014 med 5,1 procent jämfört med året innan till 82 procent. Något som gjorde att e-handlarna slog de fysiska återförsäljarna på fingrarna. Kundnöjdheten där stannade nämligen på 78,6 procent. Ner 1,4 procent jämfört med 2013.

Annons

– Enligt nätkunderna tillhandahåller återförsäljare på nätet smidiga och effektiva betalningslösningar. I allmänhet är sajterna lätta att navigera, sidor laddas snabbt och återförsäljare erbjuder ett starkt utbud av varor med bra produktbilder, står det att läsa i rapporten.

Bättre rustade

Att e-handlarna tog ett skutt uppåt under förra året beror troligtvis på att många var bättre rustade under julhandel. 2013 led nämligen många av det dåliga vintervädret, och dåligt förberedda distributörer. Något som gjorde att många blev utan sina julklappar.

2014 var återförsäljare och speditörer bättre förberedda på anstormningen samtidigt som e-handlare satsade stort på Black Friday och Cyber Monday. Något som gjorde att många kunder klarade av sin julshopping i god tid.

Allra nöjdast var kunderna med Amazon som fick ett snitt på 86 poäng. Delad tvåa på listan kom dator- och elektronikhandlaren Newegg samt Netflix på 81 poäng, följt av Ebay på 79 poäng.

 

Källa: IR

Annons