E-handlare säljer allt mer via sociala medier

CafePress som säljer en uppsjö av olika kundanpassade produkter har märkt av en tydlig trend. Allt fler hittar vad de söker via sociala medier än genom sökmotorer och sajtens egna sökruta. Under årets andra kvartal ökade försäljningen via sociala medier med 185 procent.

Under 2012 kom 41 procent av all trafik till CafePress från Google och andra sökmotorer och varje år spenderar företaget drygt 3.9 miljoner dollar på betald sökannonsering. Men snart kanske man kan skära ner lite på de kostnaderna.

Man har nämligen märkt att sociala medier håller på att bli det absolut bästa sättet att nå sina kunder.

Annons
Annons

– Vi ser en betydande förändring i beteende där konsumenter går från att bara skriva produkter eller kategorier i sökrutan, till att upptäcka nya produkter via sina vänner och sociala nätverk. Vi har märkt att rekommendationer blir en allt viktigare del av shoppingupplevelsen och konverteringen från sociala kanaler är betydligt högre än de från sökningar, säger företagets vd, Bob Marino.

En halv miljon likes

Hur stort antal försäljningar som kom via sociala medier vill han inte gå in på, men under årets andra kvartal ökade intäkterna via sociala medier med 185 procent jämfört med samma period förra året.

Och det är kanske inte så konstigt. Under de senaste månaderna har man lagt allt mer fokus på olika sociala medier. Bland annat har man utökat antalet produkter på Facebook Gifts och varje månad har man en tävling där vinnaren belönas med gratis varor, rabatter och andra priser.

– På Facebook har vi över en halv miljon likes. Under andra kvartalet utökade vi vår närvaro på Facebook Gifts genom att fördubbla antalet produkter i sortimentet från april till juni. Vi är också väldigt nöjda med att en av våra produkter valdes ut av Facebook under en mors dags kampanj som gav oss lite extra publicitet, Bob Marino.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!