E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

För ett tag sedan träffade Ehandel.se Patrick Jacobsen på Emeet i Helsingborg som sedan år 2000 driver, tillsammans med sin fru, hästsportssajten Fåglasång.com.

Sin första butik öppnade paret hemma på gården vilken resulterade i en överraskande succé, berättar Patrick Jacobsen.

Annons
Annons

– Vi trodde inte att det skulle gå så bra. Vi byggde en av sydöstra Sveriges största butik ute på landsbygden på 450 kvadratmeter, säger han och fortsätter:

– Sedan startade vi vår sajt 2004 men då var det mer en online-katalog än en e-handel.

Och det dröjde tio år innan Fåglasång bestämde sig för att gå över till en e-handelssajt.

– Så här i efterhand ser vi att vi gjorde helt rätt, vi ser en ökad konkurrens inom vårt segment, säger Patrick.

"Ny affärsidé och ny plattform"

Förra året i juni stängde paret den fysiska butiken för ett sommaruppehåll, men sedan öppnades butiken aldrig igen.

– Men vi har fortfarande inte gett upp hoppet om att träffa våra kunder i den fysiska miljön. Det mötet är faktiskt ganska viktigt och går inte att ersätta online. Därför planerar vi att starta något helt nytt till hösten, en ny affärsidé och en ny plattform - samtidigt som vi kommer att jobba på att hitta andra vägar som vi kan träffa kunden på inom Fåglasång.com. Vi har pratat om ett showroom där man kan beställa tid till exempel, berättar Patrick.

– Att träffa kunden offline ger oss chansen till att lära känna våra kunder bättre och förstå vad de behöver och vad vi kan göra bättre.

Sedan den fysiska butiken stängde har företaget endast satsat på sin e-handel som under 2018 omsatte cirka 5 miljoner kronor.

Annons
Annons

– Vi hade ett mål att dubbla omsättningen under 2019, att nå 10 miljoner kronor. Men tyvärr kommer vi inte att lyckas med det. Det har varit ett tufft år på grund av torkan och foderkrisen i fjol, så hela branschen upplever att det är väldigt tufft nu. Så nu hoppas vi att vi når samma siffror som förra året och helst lite mer än så, säger han.

Satsar på eget varumärke

Att sticka ut och locka kunden till sin butik i en bransch med många etablerade varumärken och företag, är Fågelsångs största utmaning. I snart tio år har paret funderat över att skapa ett eget varumärke, och nyligen testade de sig fram med två produkter.

– Hittills har vi tagit fram ett eget täcke och en ridbyxa som både vi och våra kunder är väldigt nöjda med. Att satsa på ett eget varumärke och egentillverkade produkter kommer nog bli allt viktigare för oss, säger han och tillägger:

– Samtidigt är en bra digitalstrategi viktig, men också snabba och enkla leveranser. Vi strävar efter att skicka iväg beställningarna samma dag som de läggs, och idag skickar vi 93 procent av alla ordrar samma dag som de kommer in.

En annan sak som företaget tycker är viktigt är bilder. Paret har därför upprättat en egen fotostudio för att kunna ta egna bilder. Färre leverantörer men noggrannare utvalda produkter är också Fågelsångs strategi.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!