E-handlaren Soft Goat slår 30 miljoner i omsättning

Med en ordentlig vinst.

Soft Goat inledde sin försäljning på nätet i mars 2011, med affärsidén att sälja kläder i 100 procent kashmir till förmånliga priser. Detta var en bra idé har det visat sig.

Försäljningen har nämligen gått spikrakt uppåt, med en ökad vinst år för år. Årsredovisningen för 2017 visar att företaget nu omsätter över 30 miljoner kronor med sin kashmir-näthandel.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Kashmir-handlare på nätet testar lyckan med fysisk butik

När vi senast hörde ifrån grundarna Stephanie Bergström och Erik Magnuson, i slutet av 2015, så hade företaget öppnat ett showroom i Stockholm.

"Framgångsrika influencer-samarbeten"

Det året omsatte företaget nära 14 miljoner kronor. Detta ökade med över nio miljoner följande år, till 23 miljoner, och för 2017 omsätter företaget 30,2 miljoner kronor.

- Ökningen i försäljningen, jämfört med 2016, förklaras främst av en framgångsrik produktutveckling, lyckade kampanjer i sociala medier och framgångsrika samarbeten med influencers, skriver företaget.

Över 4 miljoner i vinst

Resultatet har även det följt med resten av utvecklingen och företaget kan stoltsera med en vinst på 4,1 miljoner i fjol. Hösten pekas ut som en speciellt bra period för företaget, då konsumenterna uppenbarligen fyller på garderoben med mysiga kashmirplagg.

- Försäljningen under hösten var mycket lyckad, såväl på nätet som i butiken på Tegnérgatan. Under Black Friday slog försäljningen alla tidigare rekord, konstaterar företaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!