E-handlarens nya tjänst – inspirerad av Hans Rosling

Det till synes omöjliga är möjligt.

Nätmathandeln Mat.se meddelar att de har lanserat en helt ny och unik tjänst för sina kunder. Företaget satsar stort på tekniken och har tidigare lämnat över inköp och bemanning till en egenutvecklad AI-lösning.

LÄS ÄVEN: Mat.se utvecklar AI som fixar inköp, logistik och bemanning

Annons

Nu ska kunderna få unika insikter i sin vardag med hjälp av ett nytt statistikcenter.

- Målet är att du som kund ska få en bättre insikt och förståelse för varifrån varorna kommer, hur de påverkar miljön och att kunna sätta upp egna mål att följa upp, till exempel att äta mindre kött, mindre godis och snacks och mer frukt och grönt. Allt finns samlat under ”mina sidor, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se, i ett pressmeddelande.

"Statistiken driver förändrat beteende"

Hållbarhetsfokuset är alltså tydligt, även om verktyget ska kunna användas till mer än så, och nästa version av statistikcentret ska även inkludera klimatdata.

Från det nya verktyget

Kunderna ska också kunna se hur mycket tid de har sparat, genom att e-handla, och hur många kilo mat de sluppit bära hem.

- Hans Rosling var en inspirationskälla, inte minst hans citat ”Det till synes omöjliga är möjligt. Vi kan ha en bra värld”. Vi ser att statistiken skapar ökad medvetenhet och driver ett förändrat beteende – från budget till vad du handlar, säger Ylva Bruzelius.

Den personliga statistiken jämförs också med ett snittvärde av alla som handlar på Mat.se.

- Vår vision är att hjälpa våra kunder att handla bättre och ett naturligt steg i det är att dela data och insikter till våra kunder, säger Ylva Bruzelius.

Annons

Annons