E-marknadsplats skänker 25 procent på varje köp

Tänk om du kunde hjälpa människor att utbilda sig och få tillgång till rent vatten genom att shoppa. Nu är det möjligt via den nystartade e-marknadsplatsen Hucksley. De skänker nämligen 25 procent av sin vinst till välgörande ändamål.

Den San Francisco-baserade e-marknadsplatsen Hucksley har nyligen lanserats och säljer bland annat kläder, accessoarer och smycken för både herr och dam från en mängd olika varumärken.

Man har även teknikprylar i sitt sortiment men det som skiljer dem från många andra liknande marknadsplatser är att man skänker en stor del av sin förtjänst. En fjärdedel av vinsten på varje köp går nämligen till välgörenhet.

Annons
Annons

– Det finns för tillfället inget sätt att upptäcka nya produkter och handla online samtidigt som man ger något tillbaka, oavsett vilket märke du köper. Med hjälp av Hucksley klickar du är inte längre bara för att köpa en cool produkt, nu går det att köpa en cool produkt och samtidigt bidra till att förbättra liv runt om i världen, säger Brett Hagler, en av grundarna.

Hagler konstaterar också att det just nu finns två stora trender inom e-handeln. Den första är tillväxten av marknadsplatser som Etsy, Fab, Poshmark, Pinterest och Kickstarter som gör att konsumenter kan upptäcka en stor mängd intressanta produkter .

Den andra är som han vill kalla det, Do-good brands, med aktörer som Toms Shoes och Warby Parker som följer 1-för-1 modellen. Det vill säga att vid varje köp donerar företaget ett par skor eller glasögon till behövande.

Allt fler filantropiska företag

Bara i USA kommer det under årets fjärde kvartal att spenderas runt 83,2 miljarder dollar på nätet. Och enligt Brett Hagler skulle en bråkdel av den summan ha en stor inverkan på grundläggande mänskliga behov som rent vatten och utbildning i fattiga länder.

Glädjande nog har det enligt Hagler dykt upp flera företag på senare år som har en filantropisk affärsmodell och skänker pengar till behövande. De flesta är dock företag med sina egna varumärken och här skiljer sig Hucksley något. De arbetar nämligen med märken som kanske inte själva har en sådan agenda.

– Varumärkena själva ger inte något tillbaka, det är det Hucksley som gör. Så om du vill köpa en läderväska eller en solcellsladdare kan du köpa den på Hucksley och veta att köpet hjälpt någon i nöd, säger Brett Hagler.

För närvarande jobbar Hucksley med organisationen charity: water som försöker hjälpa de 800 miljoner människor som inte har tillgång till rent dricksvatten. Man samarbetar även med Pencils of Promise som bygger skolor och utvecklar utbildningsprogram i utvecklingsländer.

Annons
Annons

– Den här metoden är bra för alla. Det ger varumärken en plattform där de kan sälja sina varor och öka synligheten för sina produkter, och konsumenterna får ett ställe att köpa unika varor till rabatterade priser. Det samtidigt som det hjälper människor i nöd, säger Brett Hagler.

 

Källa: VentureBeat

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!