E-posten står sig stark när digital marknadsföring ökar

Sedan 2013 har antalet kanaler som företag använder för att marknadsföra sig digitalt ökat med tio procent, och e-post uppges få allt större genomslagskraft.

Detta konstaterar Adobe som har låtit analysera europeiska företags digitala marknadsföring.

Enligt företagets undersökning är e-post den marknadsföringskanal som har högst konvertering och som i störst utsträckning ger kundlojalitet och återkommande besökare.

Annons

– Klassiska kanaler som e-post står sig fortsatt starkt när det kommer till konvertering och att bygga kundlojalitet. Men samtidigt som kanalerna blir allt fler ställs krav på marknadsförare att säkerställa en enhetlig kundupplevelse i alla kanaler, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.

Mobilanvändare går via andra kanaler

Medan trafiken från e-post till företagens sidor ökar går direkttrafiken från mobiler ner. Istället ökar trafiken från sökmotorer, enligt undersökningen.

Sökmotorer står för 70 procent av all trafik från mobiltelefoner. Många mobilanvändare går dock också via sociala medier när de ska besöka företagens hemsidor. 

Adobes analys bygger på data från 1,3 miljarder besök på drygt 10 000 företags hemsidor.

Annons