Ecoliving i nytt förvärv – blir delägare i bönchipsföretag

"Helt dedikerade att göra matrevolution".

E-handelsföretaget Ecoliving är på frammarsch. Förra året lämnade företaget sin TPL-lösning och byggde ett eget lager, samtidigt som man genomförde en framgångsrik crowdfundingrunda.

LÄS ÄVEN: E-handlare köper konkurrent på vägen mot matrevolution

Annons
Annons

I slutet av året köpte man även upp konkurrenten A la eco.

"Växtbaserad burgare till sommaren"

Nu fortsätter man att investera på området framtidsmat och växtbaserat protein, vilket är ett av Ecolivings fokusområden. Företaget köper nämligen en fjärdedel av Svenska Bönchips AB och man planerar att utöka sitt ägande de kommande åren.

- Här finns en unik historia med två entreprenörer som skapat en innovativ produkt med veganska och ekologiska proteinchips gjorda av ekologiska bruna bönor odlade på Öland. Vi fortsätter vår tillväxtresa med egen produktutveckling med målet att lansera vår växtbaserade burgare till sommaren, säger Ronald Domelid, vice vd och operativ chef i Ecoliving, i ett pressmeddelande.

"Tillföra kunskap inom digitalisering"

Svenska Bönchips grundades av Maryanne Wahlqvist tillsammans med maken Ulf Wahlqvist. Maryanne berättar att de länge letat efter en samarbetspartner på marknaden.

- Vi har länge letat efter en samarbetspartner som kan tillföra positiv energi och kunskap inom digitalisering och skalbarhet. Idag säljer vi våra bönchips hos utvalda ICA butiker, delibutker och hos Apoteket AB. Nu ska vi fokusera på vår produktutveckling och på ökad distribution på marknaden. Produktionen och tillverkningen kommer fortsätta på Öland medan försäljning och marknad kommer vara i Stockholm, säger Maryanne Wahlqvist.

Ecolivning ska nu fortsätta jobba för den matrevolution som företaget vill få till. Detta med hjälp av sin e-handel och egna produkter, som den kommande quinoaburgaren.

- Vi är helt dedikerade att göra en matrevolution genom innovation av växtbaserat protein och detta förvärv av Svenska Bönchips AB är helt i linje med vår tillväxtstrategi, säger Ronald Domelid.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!