Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

Sju av tio e-handlare har sett en svag eller obefintlig tillväxt under hösten men många tror på en stark avslutning på året.

Paysons senaste e-handelsindikator, där 568 svenska e-handlare fått säga sitt om den senaste tidens utveckling, visar att mer än var tredje nätbutik haft en svag tillväxt under de senaste tre månaderna.

Samtidigt säger 28 procent att de inte haft någon tillväxt alls medan endast fyra procent upplever att de haft en mycket stark tillväxt under senaste kvartalet. Orsakerna till den svaga utvecklingen uppges främst vara brist på marknadsföring eller hård konkurrens.

Annons
Annons

– De svenska e-butikerna är fler än någonsin, men det stora utbudet på nätet innebär att företagen måste jobba mer effektivt med sin marknadsföring för att sticka ut på marknaden, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Siffror som värmer i vinter

Men trots en bister höst spår många e-handlare en mer positiv utveckling under de kommande tre månaderna. Hela 45 procent uppger nämligen att deras tillväxt kommer vara stark eller mycket stark under det närmsta kvartalet.

Främst tack vare en mer effektiv marknadsföring som kommer att generera en bättre tillväxt. 18 procent tror även att en högre efterfrågan på deras produkter kommer att öka deras försäljning den kommande tremånadersperioden. Något som skulle kunna bero på den annalkande julhandeln.

– I vår undersökning svarar även e-handlarna att sajtens utseende och en välfungerande kundservice också är viktiga faktorer för framgång, säger Emma Lindgren.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!