Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret – e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

Det första halvåret av Elgigantens verksamhetsår 2018/2019 bjöd på en tillväxt på 12,7 procent, vilket innebar att omsättningen för perioden nådde upp i 5,7 miljarder kronor.

- Vår framgång beror framför allt på vårt långsiktiga fokus på kunden som nu börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och köpupplevelsen, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

E-handeln ökade med 34 procent

Elgiganten pekar ut e-handeln som det område där tillväxten har varit allra starkast. En stor del av de e-handlande kunderna väljer dock att hämta sina varor i något av Elgigantens varuhus.

- Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärtom ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen. Kundernas första steg i köpprocessen sker i huvudsak digitalt med research, men en stor andel kunder väljer sedan att slutföra köpet i en fysisk butik. Det är en köpresa som också bekräftas av andelen "click and collect" som ökar med 56 procent, säger Niclas Eriksson.

"Ökar varje dag framöver"

Elgigantens verksamhetsår pågår från den 1 maj till och med den 30 april, så det aktuella halvåret omfattar alltså perioden maj till oktober.

Det innebär att den kampanjtyngda novembermånaden inte räknas in i siffrorna ovan. Singles Day och Black Friday ska dock ha gett Elgiganten en "flygande start" på både julhandeln och återstoden av verksamhetsåret.

- Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där kundbesöken och försäljningen kommer att öka för varje dag framöver. Vi räknar med nära 12,8 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra varuhus under december med tyngdpunkt på de kommande två veckorna, säger Niclas Eriksson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!