En fjärdedel av svenskarna oroliga för att bli lurade på nätet

25 procent av svenskarna är rädda för att bli lurade att lämna ut känslig information på nätet, enligt en ny undersökning.

Tidigare i dag berättade vi att svenskarna ogärna delar med sig av personlig information på nätet, och nu presenteras en till undersökning på samma tema. Företaget Sentor har frågat 1 000 personer om deras syn på IT-säkerhet och 25 procent svarade att de var rädda för att bli lurade att lämna ut information som får betraktas som känslig. Allra oroligast är yngre personer. I åldern 16-29 år svarade hela 38 procent att de var oroliga för att bli lurade. 

Sentor pekar särskilt på den senaste tidens bluffmail som en riskfaktor på området.

Annons
Annons

- Vi ser i vår övervakningstjänst hur antalet bluffmail ökar i omfång och det syns att bedragarna har blivit bättre på att lura mottagarna. Idag är det betydligt svårare att särskilja ett bluffmail från ett legitimt mail. Faran är inte bara att mottagaren kan luras att klicka på en länk och fylla i sina användar- eller kreditkortsuppgifter. Idag ser vi allt fler försök som infekterar mottagarens dator med ett utpressningsvirus, där offret måste betala för att få tillgång till sina filer som viruset har krypterat, säger Anders Söderström, VD på företaget.

Stulna identiteter stort problem

En annan bedrägerimodell som polisen varnar för, enligt Sentor, är när Facebookanvändare utger sig för att vara någon de inte är, till exempel för att be en bekant om pengar.

- Vi kan inte längre förutsätta att personen vi får mail från eller kommunicerar med i sociala medier verkligen är den de utger sig för att vara. Ansvaret ligger på oss att verifiera personen eller organisationen som står bakom och vara extremt restriktiva med vilken information vi lämnar ut, säger Anders Söderström.

I undersökningen som ska vara statistiskt säkerställd svarar 29 procent att de någon gång misstänkt att en person, förmodligen för att få tillgång till hemlig information, inte varit den han eller hon utgett sig för att vara. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!