En ny portal för 3D-printing och personalisering

Amazon är inte främmande för att starta butiker eller portaler i sin egen nätbutik med handplockade produkter. Den senaste som behandlar 3D-printade produkter är dock lite annorlunda. Förutom ett starkt fokus på 3D printing och att man kallar det framtidens shopping, så har man även öppnat upp för kunderna att skräddarsy produkterna på en helt ny nivå.

E-handelsjätten Amazon har lanserat en portal kring 3D-printing. Med hjälp av en widget eller "app" på hemsidan kan kunderna välja att modifiera vissa produkter i utbudet. Det handlar dock inte om någon fullfjädrad 3D-modellering utan det är förvalda alternativ som justerar produktens utseende. Exempelvis färgval och text. Materialen är allt ifrån plast till rostfritt stål beroende på produkt.


Den nya appen som låter kunden justera produktens attribut.

Annons
Annons

Vissa produkter är dock mer avancerade och man kan då justera vinklar, storlek, linjer och så vidare. Det vill säga modifieringar som inte hade gått att få på en massproducerad produkt och som försäkrar att varan är helt personlig. Helt enkelt de fördelar som 3D-printing på beställning ger.

Amazon tror uppenbarligen att 3D-printade produkter där man modifierar flertalet attribut är något som kunderna efterfrågar.


Amazons nya satsning ger även en ny "köpknapp".

Många har spekulerat i att 3D-skrivarna kan slå mot den traditionella e-handeln. Detta då kunderna får möjlighet att skriva ut vissa produkter själva. Amazons senaste satsning verkar dock fortfarande ha plats för en säljare. Det nya verkar istället handla om att kunderna får helt nya möjligheter att personalisera produkterna.

– Införandet av vår butik för 3D-utskrivna produkter antyder början till en förändring i detaljhandeln på nätet - att tillverkningen kan vara mer flexibel för att ge en uppslukande kundupplevelse. Säljare, i samarbete med designers och tillverkare, kan erbjuda ett mer dynamiskt utbud för kunderna att anpassa och verkligen göra till sitt eget. Den nya butiken gör att vi kan hjälpa säljare, designers och tillverkare att nå miljontals kunder, samtidigt som det erbjuds en rolig och kreativ kundupplevelse för att anpassa ett potentiellt oändligt antal produkter till bra priser inom många kategorier, säger Petra Schindler-Carter, chef för Amazon Marketplace Sales.

Det lär förmodligen ta ett tag innan man kan skriva ut saker hemma i stål. Vilket förstås lämnar plats för företag att erbjuda snyggare och mer exklusiva 3D-utskrifter än du kan få med en kommersiell skrivare.

Mixee Labs är en av de aktörer som Amazon använder sig av i den nya 3D-shoppen. Ett företag som verkar rikta sig till gemene man som vill printa lite roliga och personliga saker. En annan känd aktör som gör både små och stora uskrifter är Shapeways och där kan man även sälja sina egna 3D-ritningar. Något som idag inte går i Amazons 3D-shop.

Vi gissar att detta är ett första steg för Amazon att med partners försöka ta sig an större aktörer som exemplvis Shapeways. Det finns uppenbarligen en marknad för 3D-printade produkter och e-handelsjätten vill förstås vara med på tåget. Den nya butiken skall även vara en marknadsplats för designers och företag som tillverkar efter beställning, det vill säga andra 3D-printshops.

Annons
Annons

 

Källa: Press
Foto: Mixee Labs

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!