Eton renodlar varumärket med ny global E-handel

Skjorttillverkaren Eton har sjösatt en global nätbutik. För tillfället finns den tillgänglig på engelska och svenska, och i september även på tyska men fler språk kan bli aktuella. Samtidigt vill man renodla varumärket och drar sig ur merparten av de fristående nätbutiker man finns med på idag.

Eton, som i år väntas sälja för 430 miljoner kronor, finns idag representerat i 42 länder. Då handlar det om fysiska butiker. Nu har man även lanserat en global nätbutik som man hoppas ska omsätta 40 miljoner konor per år inom fem år.

– Nu känner vi att det är rätt tillfälle att starta upp egen e-handel. Vi har ett bra koncept, attraktiva produkter och nu kan vem som helst köpa våra skjortor oavsett var du bor. Det enda som krävs är tillgång till nätet. Hela sortimentet finns på nätbutiken. Vi räknar också med att få många nya spännande affärskontakter via sajten. Vi ser den som lika delar varumärkesprofilering och försäljning, säger Jan Borghardt, Senior advisor på Eton.

Annons
Annons

Eton vänder sig i första skedet mot den brittiska och svenska marknaden. I september kommer en version på tyska och därefter lanseras sajten i USA. Det snackas också om att det kan bli aktuellt med fler språk på viktiga marknader som japanska, mandarin och koreanska.

15 procent returer

Med den nya e-handelssatsningen planerar Eton även att begränsa varumärkets tillgänglighet i andra butiker på nätet. Något som vi sett fler varumärken göra under året, bland annat Adidas.

– Eton har alltid legat på barrikaderna när det gäller nya grepp inom försäljning. Nu vill vi renodla varumärket och ge vår bild av vad Eton står för. Därför kommer vi att dra oss ur merparten av de fristående nätbutiker som vi finns med på idag, säger Jan Borghardt.

En av de saker som Eton har planerat lite extra för är returer som är ett allmänt känt fenomen när det gäller e-handel. För vissa e-handlare kan den typen av kostnader bli höga och Eton har kalkylerat med 15 procent returer redan från start.

– Många köper flera skjortor och returnerar en eller två. Vi har också valt att inte gå ut för hårt i början. Vi kommer att följa upp globala betalningar och returer. Det ska inte heller gå att surfa runt för att hitta lägsta pris. Det går bara att handla i det land där man bor, säger Jan Borghardt.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!