Europas E-handel ökar med 10 procent årligen till 2017

Medan den fysiska detaljhandeln har det tufft, inte minst med tanke på nedgången i den globala ekonomin, har e-handeln fortsatt visa fin tillväxt. Och enligt en ny undersökning kommer den att hålla i sig. Både i Europa och USA väntas e-handeln fortsätta med en årligt tillväxttakt på 10 procent fram till 2017.

Trots det tuffa ekonomiska läget i världen så fortsätter e-handeln visa fin tillväxt, både i Europa och i USA. Och enlig en ny stor undersökning från Forrester så kommer näthandeln i Europa att fortsätta öka med stadig takt.

Enligt nya beräkningar förutspår man att e-handeln kommer att se en årlig tillväxttakt på 10,5 procent, från 2013 till 2017. Näthandeln väntas under 2013 nå en summa på 166 miljarder dollar, en siffra som 2017 kommer att stiga till 257 miljarder dollar.

Annons
Annons

När det gäller e-handelns tillväxt för enskilda länder i Europa så är det inga större variationer de flesta emellan. Dock kommer de största tillväxtmarknaderna, Spanien och Italien se en större ökning, 18 respektive 16 procent mellan 2013 och 2017.

E-handeln går in i en ny fas

Rapporten säger också att de mer mogna europeiska marknader finns i de norra delarna. Bland annat nämns Storbritannien och Sverige, och här förutspår man att e-handeln i snitt kommer att fortsätta öka med 10 till 11 procent årligen.

Man tror alltså att den kommer att dämpas något jämfört med de senaste åren. Det eftersom marknaden är på väg in i en "ny fas av den konkurrenskraftiga expansionen". Något som enligt rapporten betyder att e-handlare måste optimera, förnya och skapa en mer personlig shoppingupplevelse för kunden för att fortsätta ligga steget före konkurrenterna.

För näthandeln i USA ser det också positivt ut. Här tror Forrester att ökningen kommer att ligga i fas med Europa med en årlig tillväxttakt på 10 procent under samma period. 2013 väntas e-handeln stå för en försäljning på 231 miljarder dollar, en siffra som ökar till 370 miljarder dollar 2017.



Källa: TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!