Europas e-handel värd 621 miljarder euro

Förväntad ökning på 14 procent.

Enligt en rapport från Ecommerce Europe och EuroCommerce förväntas den sammanlagda e-handeln i Europa vara värd 621 miljarder euro i slutet av 2019. Vilket är en ökning med 14 procent jämfört med 2018 då den ska ha varit värd 547 miljarder euro.

I rapporten delas Europa upp i fem delar där västra Europa har största delen, 66 procent, av kontinentens e-handel och södra Europa har näst störst med 14 procent. Norra Europa kommer på tredje plats med 9 procent men är samtidigt nummer ett när det kommer till mest spenderat per kund, med 2 045 euro, samt när det gäller tillgången till internet, som ligger på 93,3 procent.

Annons

Sverige, Danmark och Norge bland topp 10

Tittar vi närmare på internettillgången i de olika länderna hittar vi Island på första plats med 99 procent. Ukraina hamnar sist av de 34 länderna i listan med 64 procent. Schweiz ligger etta när det kommer till andelen internetanvändare som shoppade online i fjol, med 88 procent. Sverige, Danmark och Norge ligger med bland topp 10 i båda kategorierna.

Finnarna oroliga över betalningssäkerhet

Rapporten visar också på att det skiljer sig en del runt om i Europa när det kommer till vad kunderna oroar sig över vid shopping online. Till exempel anger 29 procent av portugiserna oro kring säkerheten vid betalning som anledning till att inte handla online. I Montenegro är den största anledningen, 22 procent, oro över lång leveranstid eller att inte få hem paketet. Även inom Norden skiljer det sig åt. I Finland anger 16 procent oro kring betalning medan motsvarande siffra för Danmark är 4 procent.

Rapporten i sin helhet finns att ladda ner här.

Annons