Experterna: E-handeln är Ikeas stora utmaning

Riskabelt att ägas av stiftelse?

I helgen som gick möttes världen av nyheten att Ikeas grundare Ingvar Kamprad hade avlidit vid 91 års ålder, och från när och fjärran kom hyllningar till den småländske superentreprenören.

LÄS ÄVEN: Svensk Handel hyllar kamprad: "En av vår tids absolut största"

Annons
Annons

"Hittills inte så jätteduktiga"

Nu spekulerar branschen i hur Kamprads bortgång kommer att påverka Ikeas framtid. Flera experter pekar ut e-handeln som en stor utmaning för det globala möbelföretaget.

- Ikeas omställning till det digitala har varit långsam. Ingvar Kamprad kan ha förhindrat det, säger Ulf Johansson som skrivit en bok om Ikeas strategier, till TT.

Han får medhåll av Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research.

- Hittills har de inte varit så jätteduktiga, säger han och tillägger till TT att Ikea har lägre andel e-handel än sina konkurrenter.

- Ikea borde kanske kunna gå i bräschen, de har ju resurserna för det, fortsätter han.

Anders Svensson säger till TT att han förväntar sig mer av Ikea om företaget ska kunna “behålla sin position” i branschen. Hur Ikea kommer att utvecklas och förändras när grundaren inte längre är med på resan, återstår dock att se.

Risk för att Ikea blir tjänstemannastyrt

Magnus Henrekson, expert på entreprenörskap vid Institutet för näringslivsforskning, säger till TT att han tycker att det största hotet mot Ikea-koncernen, som ägs av en stiftelse, är att det nu blir "ansiktslöst". Det kan enligt Henreksson i sin tur få konsekvensen att Ikeas kultur, som till stor del har byggts på Ingvar Kamprads intresse för kundfokus och kostnadsmedvetenshet, kan påverkas. 

– Kamprad har alltid sagt att han genom stiftelserna säkrat Ikeas framtid. Jag är tveksam till det, säger han, och fortsätter: 

Annons
Annons

– Nu finns en risk för att Ikea blir mer tjänstemannastyrt, att de där uppe börjar belöna sig själva och att det sprider sig i organisationen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!