F-handeln väntas öka – men passar bäst för små butiker

Det har diskuterats flitigt angående Facebook-butikernas vara eller icke vara. Men en ny marknadsundersökning förutspår att e-handeln på Facebook kommer att stå för mer än sex procent av den brittiska e-handelsmarknaden 2015.

Vi har tidigare skrivit om att e-handel på Facebook, eller f-handel som det även kallas varit något av ett misslyckande. Nu kommer en ny undersökning från TNS som visar att Facebook-butiker kommer stå för mer än procent av e-handeln i Storbritannien inom tre år.

Samma undersökning visade också att endast 4 procent av de brittiska kunderna någon gång handlat via Facebook. 40 procent kunde dock tänka sig det om köpupplevelsen var mer lik den som man får i en traditionell nätbutik.

Annons

Ett annat problem är att många potentiella köpare inte heller känner sig helt bekväma med att handla direkt från Facebook.

Främst småföretag

Enligt Sucharita Mulpuru, analytiker på Forrester är det främst småföretag som har mindre än 100 000 dollar i omsättning och färre än 10 anställda som drar mest nytta av att ha en Facebook-butik.

För små företag kan en butik i Facebook också vara ett enkelt och billigt första steg in i världen av e-handel. Det kan också i många fall ge en mer personlig upplevelse än starta en Amazon eller eBay butik om man nu tittar på den amerikanska eller engelska marknaden.

Faktum kvarstår nog att en facebook-butik kanske inte är det mest lönsamma för stora e-handlare, många stora aktörer som Gap, J. C. Penney och GameStop har slagit igen sina butiker på Facebook det senaste året.

För många passar nog kanalen bättre för kundvård, bygga relationer och ha en diskussion med sina kunder. Men för mindre e-handlare och de med mer nischade produkter kan det nog hjälpa försäljningen positivt. New York Times skrev för några veckor sedan en intressant artikel i ämnet som ni kan läsa här.


Källa:
Social Commerce Today

Annons