Fab säger upp ytterligare 101 av sina anställda

Den designfokuserade sajten Fab.com säger upp 101 av sina anställda. Anledningen enligt företages vd, Jason Goldberg, är att man nu lägger stort fokus på att nå lönsamhet. Kritiker däremot säger att det beror på Fabs misslyckade satsning på flash sales.

Fab.com som i somras tvingades säga upp fler än 100 av sina anställda på sitt kontor i Berlin kommer nu att göra sig av med ytterligare 101 medarbetare.

På bara ett fåtal månader har Fab sagt upp över 250 av sina medarbetare, eller 37 procent av sin personal, och är nu nere på 440 heltidsanställda.

Annons
Annons

Anledningen den här gången är enligt företagets vd, Jason Goldberg, precis som samma som i somras. Att nå lönsamhet utan att behöva leta ytterligare externa finansiärer.

– Fab fokuserar på att vara lönsamt och självförsörjande så snart som möjligt. Detta scenario är väl inom räckhåll med vår befintliga finansiering om vi följer vår uttänkta väg till lönsamhet, skriver Goldberg i ett blogginlägg.

Ifrågasätter Fab:s affärsmodell

Men Goldbergs förklaring att Fab, helt plötsligt, nått insikten att målet till lönsamhet är att säga upp en stor del av sin personal finns det de som ifrågasätter. En av dem är ekonomijournalisten, Jason Del Rey.

Fab började sin bana som flash sale-sida men har på senare tid omformat sin verksamhet till en mer traditionell e-handel. Och det är e-handlarens misslyckade satsning på flash sales som ligger bakom de senaste uppsägningarna enligt Del Rey.

– Nu har Fab insett detta och satsat mer på en traditionell detaljhandelsmodell. Något som innebär att de säljer samma produkter under en längre tid och tar hand om lagerhanteringen på egen hand så att de kan få ut produkterna till sina kunder snabbare. Och det råkar vara så att den nya affärsmodellen kräver mindre personal än den tidigare modellen, säger Jason Del Rey.

Han säger också att Goldberg inte vill erkänna att de gjort en felaktig satsning men en talesperson för Fab bekräftar den bedömningen. Men vill ändå inte helt döma ut den väg företaget valde att gå.

– I en perfekt värld kunde vi kanske ha nått hit i en rakare linje. Men företaget har en massa värdefulla tillgångar tack vare den ursprungliga modellen med flash sales. En stor kundbas, bra varumärkeskännedom och starka relationer med leverantörer.



Källa: Bloomberg, AllThingsD

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!