Färskvaror ifrån Amazon på väg till Storbritannien

För att omsätta 200 miljarder dollar måste Amazon lyckas med nätmaten. Nu står tjänsten inför en internationell expansion.

Tidigare idag berättade vi hur Amazon ryktas planera sin första fysiska butik. Det som en del av deras dagligvaruhandel AmazonFresh.

Amazons grundare Jeff Bezos har tidigare sagt att för att omsätta 200 miljarder dollar måste företaget lära sig sälja mat och kläder. Den senare kategorin är man på god väg att lyckas med enligt en ny rapport.

Annons
Annons

Dagligvaruhandeln via AmazonFresh expanderar sakta till nya städer i USA. Nu ser tjänsten ut att vara på väg att ta klivet över Atlanten.

Lansering i London

Enligt flera källor skall AmazonFresh lanseras i London i september. Tidigare rykten spekulerade att Tyskland skulle bli den första internationella marknaden för tjänsten. I dag levererar nätjätten matvaror i New York, hemstaden Seattle, San Francisco och Los Angeles.

Londonborna skulle alltså få ta del av tjänsten innan många amerikaner. Samtidigt utmanar Amazon rutinerade aktörer som den renodlade brittiska e-handeln Ocado samt dagligvarujätten Tesco.

Mathandeln på nätet sägs även vara mycket mer utvecklad i Storbritannien. Nätmaten i USA sägs stå för 1 procent av dagligvaruhandeln medan Storbritanniens ligger runt 5 procent. Det är alltså ganska troligt att AmazonFresh skulle vilja ta sig an London som första internationella marknad.

 

Foto: AtomicTaco

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!