Fokus på mode när eBay återvänder till Kina

EBay har lanserat en ny e-handel i Kina tillsammans med en lokal partner. Tidigare har eBay inte riktigt lyckats på den hårt konkurrensutsatta marknaden men den här gången fokuserar man på ett mindre marknadssegment. Med eBay Style kommer man att inrikta sig på att sälja populära klädmärken.

eBays senaste försök på den kinesiska marknaden slutade inte särskilt lyckligt. Med sin auktionsfokuserade sajt lyckades man inte konkurrera med landets nätjätte Alibaba Group som nyligen sålde för 3.1 miljarder dollar på ett dygn.

Nu är tanken i stället att från sin nya kinesiska sajt erbjuda klädmärken som redan finns på eBay.com, och man har även tagit hjälp av en delägare i sajten, Xiu.com. En kinesisk e-handlare inriktad på kläder som kommer att hantera försäljningen, logistiken och kundservice.

Annons
Annons

– Xiu.com är en förhållandevis liten aktör så med det nya partnerskapet kommer nog inte eBay att kunna skapa en större e-handelsdestination. Särskilt inte när Tmall.com också säljer kläder från internationella märken, säger Mark Natkin, VD för Beijing-baserade Marbridge Consulting.

Hård konkurrens i Kinas e-handel

Men Natkin säger också att kinesiska konsumenter är ute efter kvalitet från utländska märken och med eBay vet de att kläderna inte är några billiga kopior. eBay har också de senaste åren sett en årlig 40-procentig ökning av produkter som köpts av kinesiska kunder via sin engelskspråkiga sajt.

– I vissa avseenden finns det en tydlig marknad för dem där. På grund av eBays redan växande kundbas i landet, kommer lanseringen av den nya sajten öppna upp för användare som inte kan tala engelska eller inte har ett internationellt kreditkort.

Men man kommer att möta hård konkurrens i landet. Alibaba Groups Tmall.com hade under tredje kvartalet 45 procent av B2C-marknaden. I jämförelse hade Amazons kinesiska verksamhet en marknadsandel på mindre än 4 procent.

– De kommer inte att avsätta Alibaba Group från tronen. Men de kan nog ta några procent av marknaden, säger Mark Natkin.

Källa: CIO.com

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!