Foot Locker investerar över 100 miljoner i startup

Ska utnyttja erfarenheten och stärka sin omnikanal.

Foot Locker gör en del satsningar på sista tiden. För ungefär två veckor sedan gick företaget ut med att de investerade drygt 926 miljoner kronor i företaget Goat. Och nu meddelar startupen Rockets of Awesome att skokedjan är deras nya investerare.

LÄS ÄVEN: Skojätten lägger över 900 miljoner på e-marknadsplats

Annons

Rockets of Awesome lanserades 2016 och är en abonnemangsbaserad shoppingtjänst som drivs av Kids Inc. I sin tredje investeringsrunda som uppgick till drygt 180 miljoner kronor, investerade Foot Locker cirka 116 miljoner, det rapporterar TechCrunch.

Företagets abonnemangstjänst går ut på att kunden anmäler sig till en prenumeration av barnkläder, och fyller i en kort enkät om sina barns stilpreferenser. En låda med barnkläder matchande kundens smak skickas sedan ut säsongsvis hem till kunden. Föräldrarna kan sedan välja vilka kläder som de vill ha och skicka tillbaka de som de inte gillar. Kunder kan även besälla enskilda plagg från Rockets of Awesomes e-handel.

En betydande expansion

I samband med investeringen går Rockets of Awesome och Foot Locker in i ett samarbete som innebär att avdelningen Kids Foot Locker nu ska skapa exklusiva butiker i USA, där Rockets of Awesome kan sälja sina produkter. Detta är en betydande expansion för barnklädersaktören då de aldrig förr har funnits i en fysisk butik.

Kids Foot Locker kommer även att börja sälja Rockets of Awesomes plagg i sin nätbutik.

- Rockets of Awesome utvecklar föräldrarnas shoppingmöjligheter av kläder till sina barn. Foot Locker strävar också efter att utvecklas med den ständigt föränderliga detaljhandeln, och anpassar sig till våra kunder. Vi är glada över att vårt samarbete med Rockets of Awesome kan göra det möjligt för Kids Foot Locker att leverera nya, innovativa produkter och erfarenheter, säger Richard Johnson, vd på Foot Locker.

Rockets of Awesome möter uttalandet och berättar för TechCrunch att det inte finns några planer för att Foot Lockers produkter ska ingå i deras prenumerationstjänst. Istället menar företaget att det ska utnyttja Foot Lockers erfarenhet för att utveckla och stärka sin omnikanal.

Annons