Fraktbolaget som öppnar en egen e-handel

Ny intäktskälla.

Att PostNord satsar på e-handel är sedan länge känt. Runt om i världen så ställer nästan alla logistikaktörer om till en värld med e-handel och få traditionella brev. Det statligt ägda fraktbolaget Thailand Post tar nu detta ett steg längre.

Thailand Post har nämligen, enligt tidningen Bangkok Post, lanserat en egen e-handel för lokalt producerade produkter. Fraktbolaget har tydligen lagt 3 miljoner kronor på att lansera nätbutiken Thailandpostmart.com. E-handeln ska även komma med mobila appar för iPhone och Android.

Annons
Annons

Sidan ska vara en marknadsplats för inhemska varor riktad till thailändare. Fraktbolaget räknar dock med att i slutet av året börja exportera produkter från marknadsplatsen till Japan. Och vid den här tiden nästa år räknar företaget med att ha sålt varor för 56 miljoner kronor.

1. Nätbutik 2. Betalningar 3. Profit

E-handelsambitionerna slutar dock inte där utan Thailand Post har även planer på att ta sig an betalningar. Tillsammans med ett betalbolag ska man börja erbjuda en elektronisk plånbok för handlarna på marknadsplatsen. Från start verkar betalningarna på marknadsplatsen ske via cash-on-delivery på postkontoren.

Inom fem år så tror Thailand Post att e-handelstjänster och betallösningar kommer att stå för 15 procent av deras omsättning.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!