Fraktjätten ser miljardaffär i stora varor och installation

Marknad värd 9 miljarder dollar.

Det globala fraktbolaget FedEx ska nu börja ta sig an större varor som skickas direkt till konsumenter. FedEx har förstås tidigare skickat skrymmande varor men e-handeln har nu mognat ordentligt och kunderna beställer allt större varor som tvättmaskiner och soffor, något fraktbolaget inte satsat på innan.

Bloomberg rapporterar att FedEx tänkt om och att man ska vinna denna marknad för skrymmande varor via e-handel, som sägs vara värd uppemot 9 miljarder dollar. Den nya tjänsten ska alltså gälla större varor till privatpersoner och man kommer även att erbjuda installation.

Annons
Annons

Installerar produkten mot avgift

Installationstjänster i samband med frakt har den senaste tiden lyfts som ett område där fraktbolagen har en del att hämta. FedEx planerar nu alltså att, utöver att frakta större varor direkt till hemmen, även installera produkterna åt kunderna. Mot en extra avgift förstås.

- Efterfrågan på dessa typer av frakttjänster har växt de senaste åren och vi räknar med att den trenden fortsätter, säger en talesperson för FedEx till Bloomberg.

Tidigare har FedEx fraktat stora varor till privatpersoner men inte burit in dem i hemmet. Detta eftersom fraktbolaget då ofta ska behöva två personer i lastbilen. FedEx har kört ett pilottest av den nya tjänsten i ett par månader, på sex olika marknader.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!