Fysiska butiker ett bra skyltfönster för E-handlare

Multikanal eller inte, en het potatis för många. Rätt eller fel är fortfarande för tidigt att säga men samtidigt som fysiska butiker öppnar e-handel, öppnar allt fler e-handlare fysiska butiker. Och de som gjort det är ofta positiva.

I förra veckan berättade vi om den australiensiska e-handlaren, Ruslan Kogans syn på multikanalshandeln där han närmast sågade fenomenet vid fotknölarna. Kogan menar på att det inte finns något sätt att kombinera dessa kanaler utan att äventyra framgången för hela verksamheten.

Samtidigt är det många analytiker som förutspår att många fysiska butiker kommer att få slå igen tack vare e-handelns framfart. Det till trots är det ändå allt fler e-handlare som öppnar fysiska butiker, bland annat har vi skrivit om Bonobos och Gilt men även den svenska e-handeln Pen Store.

Annons

Vad är det då som gör att e-handlare börjar snegla på möjligheten med en butik i den riktiga världen.

– Folk vill verkligen röra vid saker och se exakt hur stora de är, och de vill prata med någon. Man ska inte underskatta det. Du kan lägga ner mycket arbete på att ta bra bilder och skapa en video för din näthandel, men det blir ändå inte som om kunden omedelbart kan se eller köpa varan och ta med den hem direkt, säger Katie Miller, grundare av Scarlett Garnet Jewelry som efter sju år på nätet öppnat butik i St Louis.

Alla på nätet är konkurrenter

Efter att ha sålt på nätet via sin egen e-handel, Etsy och pop-up butiker på lokala konstmässor och marknader ville Katie och hennes partner testa med en fysisk butik.

En skrämmande tanke till en början men man jobbade för att hålla sina kostnader nere. Och ganska snabbt insåg de att de tagit rätt beslut.

Det samtidigt som e-handeln inte är så billig och bekymmersfri som många vill tro.

– Det är inte bara att ta en bild, sätta ett pris och vänta på att försäljningen ska ta fart. När du är online konkurrerar du konkurrerar alla andra på nätet. Det är tufft, säger Katie Miller.

Ger trovärdighet

Annons

En annan anledning till att e-handlare tittar på möjligheten med en fysisk butik är att den även ger trovärdighet till verksamheten på nätet.

– Att ha en affär ger oss mer av en identitet, säger Tina Anthon, vd för Geranium Jewelry vars accessoarer säljs av tusentals rikstäckande butiker.

Till en början hade hon ingen tanke på att öppna en butik men i slutet på förra året tog hon modet till sig och öppnade, Geranium Boutique i Richmond Heights, Missouri. Och hon funderar redan på var nästa butik ska öppnas.

– Butiken har definitivt bidragit till att öka vår image och vårt varumärke. I stället för att vara en liten del av någon annans butik, designar vi vårt eget utrymme. Det är definitivt dyrare, men det är en annan väg att växa, så om det funkar vi vill fortsätta på den vägen.

 

Källa: Seattle Times

Annons