”Gilla, dela och tagga dina vänner” – tävlingar tillåtna igen

Ny lag.

Sedan ett par år tillbaka har det funnits strikta regler kring hur tävlingar eller utlottningar på sociala medier måste ske för att inte bryta mot Spelinspektionens regler. 

Det som hittills har varit olagligt är att anordna lotterier där deltagare ska gilla, dela eller tagga någon för att sedan låta slumpen avgöra vinnaren. En tävling som avgjordes av slumpen krävde då tillstånd från Spelinspektionen. Den som bröt mot detta riskerade böter, eller till och med fängelse. 

Annons
Annons

Slumpen fick ej avgöra

Vad som dock har varit tillåtet var tävlingar som kräver någon sorts prestation av deltagaren, det vill säga att till exempel hitta på en slogan, motivera något svar på en fråga, rita en bild eller fota. För att sedan utse en vinnare utifrån vem som har gjort något bäst. Förbudet handlade alltså om att använda slumpen. 

- Jag skulle vilja säga att vi inte gjorde någon stor kampanj av det. Men vi hade informationen lätt tillgänglig på vår startsida. Sedan kunde vi notera att man informerade varandra om problemet. Det blev allmänt känt att det inte var tillåtet, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen, till Breakit

"Har kommit in frågor"

Men från och med den första januari började en ny spellag att gälla. Den tillåter att man annordnar tävligar eller lotterier på sociala medier som endast kräver att deltagare ska gilla, dela eller tagga en vän för att vinna. Den nya spellagen kräver ingen licens om deltagarna inte krävs på en insats. 

- Vi har informationen tillgänglig. Jag vet att det har kommit frågor om det är lagligt, ifall det verkligen är okej nu, säger My Hamrén.

Dock kan regler kring tävlingar och lotterier skilja sig från Spelinspektionens. Det är därför viktigt att dubbelkolla vad respektive plattform har för regler.

Spelinspektionen: Från den 1 januari 2019 gäller en ny spellag, där spel om pengar kräver licens. Licens krävs dock inte om deltagare inte behöver betala en insats. Det innebär till exempel att det inte krävs någon licens om man har en utlottning där deltagarna ”gillar och delar” i sociala medier.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!