Gymkompaniet satsar på Norge och responsiv design

Allt fler svenska e-handlare har siktet inställt på Norge. Den här gången är det Gymkompaniet som ska expandera sin verksamhet till grannlandet i väst. I samband med Norge-lanseringen genomför man även ett plattformsbyte och satsar på responsiv design.

Gymkompaniet.se startade sin försäljning på nätet i slutet av 2011. Sedan dess har man expanderat sin verksamhet både genom sitt utbud och sin målgrupp. Bland annat har man man satsat på nya produktkategorier som crossfit och kommersiella gym.

Sedan starten har man levererat över 4000 ordrar och man har även märkt av en stor efterfrågan från grannlandet Norge. Därför planerar man nu en Norge-lansering av systersidan, Gymkompaniet.no.

Annons
Annons

– Filialbolag i Norge är bildat, Gymkompaniet.no är registrerat och nu sker diskussioner med olika logistikbolag för att planera hur våra produkter skall fraktas upp till Norge. Under sommaren förväntas den nya sidan att öppnas för allmänheten i Norge, skriver Gymkompaniet i ett pressmeddelande.

Satsar på Magento

I samband med Norge-lanseringen kommer man även att genomföra ett plattformsbyte. Den nya sajten kommer att vara baserad på Magento, och designen kommer att vara helt responsiv. Sajten kommer alltså automatiskt att anpassa sig för mobiltelefoner, surfplattor och stora respektive mindre datorskärmar.

Gymkompaniet är en av flera svenska e-handlare som senaste tiden valt att expandera sin verkamhet till Norge. Bland annat har vi skrivit om Räckesbutiken och Animail, där den sistnämda precis som Gymkompaniet satsat på Magento och responsiv design.

– För att enklare kunna hantera en Norge-lansering, ny funktionalitet samt de krav som ställs på en så pass välbesökt butik som Gymkompaniet.se är så behövs en kraftfull plattform i botten. Vi har nu bedömt att vi har växt ur vår befintliga plattform hos Askås och ett byte till Open Source-plattformen Magento kommer att genomföras strax före sommaren, skriver Gymkompaniet i pressmeddelandet.



Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!