HD-Sydsvenskan om sin e-handel: ”Ska inte rädda oss”

Ser nätbutiken som ett komplementerande erbjudande för medlemmarna.

På sistone har flera tidningshus satsat på egna e-handelslösningar. Genom att locka kunderna till sina respektive webbshoppar försöker man få in pengar, som ett komplement till det man tjänar på tidningsverksamheten. Metro och Nyheter24-gruppen kan nämnas bland dem som har valt att starta sina egna e-handelsprojekt.

LÄS ÄVEN:

Annons

Nyheter24-gruppen: "Vi vet att e-handel är svårt"
Metro om e-handeln: "Vi känner oss modiga"

Få vet att ett liknande projekt har pågått på Sydsveriges största medieföretag, HD-Sydsvenskan, sedan flera år tillbaka. År 2013 startade nämligen lokaltidningen Helsingborgs Dagblad, som idag alltså gått ihop med Sydsvenskan, nämligen Shoppia.se. Från början var butiken tänkt som ett ställe där lokala handlare i Helsingborg skulle kunna sälja sina varor.

LÄS ÄVEN: HD:s nya e-handelssajt ska vända negativ utveckling

Men projektet fungerade inte riktigt som det var tänkt och sedan i höstas har satsningen antagit en annan form. Tillsammans med företaget Home By Sweden erbjuder nu HD-Sydsvenskan sina prenumeranter olika produkter inom heminredningssegmentet till ett rabatterat pris.

- Andra är varmt välkomna att handla också, men om våra läsare loggar in så har de bättre priser, berättar Johanna Leander som är ansvarig för merförsäljning och lojalitet inom mediekoncernen.

Egen shop inte räddningen

Home By Sweden har egentligen sin bas i småländska Älmhult, men har nu alltså fått i uppdrag att "hosta" lösningen.

- Vår shop är en anpassning av deras ordinarie shop, samma lösning och handplockade produkter med lägre priset. Sen har vi adderat en del egna produkter i shoppen som Home By Sweden inte har, berättar Johanna Leander.

Hon är tydlig med att även om tidningsbranschen på sina håll genomgår en kris, så är det inget som man just nu märker av på HD-Sydsvenskan.

Annons

- Nej, vissa pratar ju om tidningsdöden, men HD-Sydsvenskan har aldrig nått så många läsare som vi gör idag. Affärsmodellen ser helt annorlunda ut än den gjorde tidigare, men det är i det digitala och inom digitala prenumerationer som vi växer, säger hon och fortsätter:

- Men det är inte så att e-handeln ska rädda vår affärsidé - och det är vi ödmjuka med. E-handeln kommer inte att ge oss en ekonomi som gör att vi överlever långsiktigt.

Hur mycket omsätter ni i er e-handel idag?

- Vi omsätter cirka en miljon per helår vilket vi i dagsläget är nöjda med då detta inte är vår huvudaffär, utan det är egentligen ett komplement och en stöttning av vår huvudaffär, som är prenumerationer på nyheter. E-handeln är snarare ett sätt för oss att visa våra prenumeranter att man kan få så mycket mer i sin prenumeration än högkvalitativ journalistik.

Okej, det är lite ovanligt.

- Ja, men så är det eftersom det inte är vår huvudaffär. 

"Knivigt att konkurrera på marknaden"

Som exempel tar hon två av företagets andra erbjudanden; HDpasset och Stjärnklubben, där prenumeranterna erbjuds rabatter på allt från sport- och kulturevenemang, resor och diverse lokala arrangemang. På samma sätt ser koncernen på den egna e-handeln; som ett erbjudande.

Men trots att prenumeranterna kan erbjudas lägre priser på Shoppia, så är konkurrensen hård, menar Johanna Leander.

- Det finns otroligt många aktörer som säljer produkter inom just Hus & Hem och inredning, och det gör det knivigt att konkurrera på den marknaden. Så frågan är om vi ska försöka ta marknadsandelar i den sfären, eller om det kanske snarare handlar om att vi ska handplocka nischade produkter som vi säljer istället.  Det vet vi nog inte just nu, men vi har inget självändamål att bli en jättestor e-handelsaktör. Det är inte det som är syftet med Shoppia.

Annons