H&M öppnar nytt flaggskepp på Tmall: ”En milstolpe”

Lanserar nästa månad.

Modegiganten Hennes & Mauritz har inte bara sitt egna varumärke att hålla koll på, utan i koncernen ingår även märken som Monki, Weekday, Cheap Monday och nyligen startade Afound. Dessutom ingår den mer exklusiva systerbutiken Cos, som nu blir den senaste butiken i H&M-familjen att ta klivet ut på kinesiska Tmall.

LÄS ÄVEN: Möt Alibabachefen som ska ta Nordens e-handlare till Kina

Annons

Cos finns etablerat i Kina sedan 2012, och har för närvarande 28 butiker i tolv kinesiska städer. Den nya nätbutiken på Alibabas plattform blir dock företagets enda digitala försäljningskanal på den kinesiska marknaden. Enligt ett pressmeddelande från Alibaba ska Cos sortiment på Tmall innehålla ett brett urval av dam-, herr- och barnkläder.

"De mest stilmedvetna i världen"

Den nya e-handeln på Tmall beskrivs av Alibaba som en "flaggskeppsbutik", och i samband med att den lanseras kommer Cos även att öppna ett antal nya fysiska butiker i Kina.

- Kinesiska konsumenter är några av de mest stilmedvetna i världen, och vi är väldigt glada över att kunna introducera Cos tidlösa design till de mer än en halv miljard kunder som handlar på Alibabas plattformar, säger Jessica Liu, ansvarig för Tmall Fashion and Luxury, i ett pressmeddelande.

Följer i Monkis fotspår

Cos vd Marie Honda säger i en kommentar att den nya e-handelssatsningen är en "milstolpe" för företaget.

- Vi är jätteglada över att kunna ta våra kollektioner till en bredare publik som ett komplement till våra fysiska butiker, och vi ser fram emot det här nya kapitlet.

H&M-gruppen har sedan tidigare lanserat det egna varumärket H&M samt Monki på Tmall. Cos lansering sker nästa månad.

LÄS ÄVEN: I dag smäller det - H&M öppnar på kinesiska Tmall

Annons
Annons