H&M planerar ”fortsatt snabb” utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

Redan i april meddelade H&M att målet för 2016 var att ha e-handel på 34 marknader runt om i världen. Sedan dess har lanseringarna rullat på och målet har höjts till 35 marknader. När modejätten i dag räknar ihop årets första nio månader står det klart att det målet har nåtts, sånär på Kanada och Sydkorea där e-handelspremiären ska ske senare i höst.

I rapporten framgår det också att en “fortsatt snabb utrullning av nya H&M online-marknader är planerad för 2017”.

Annons

Ökad försäljning men svagare resultat

H&M-koncernens totala försäljning har under årets första nio månader kommit upp i drygt 161,7 miljarder svenska kronor inklusive skatt, vilket är en ökning med fem procent jämfört med förra året. Resultatet (efter skatt) sjönk under samma period från 15,4 till 12,7 miljarder kronor.

Under det tredje kvartalet sålde modejätten för 56,8 miljarder kronor inklusive skatt, vilket motsvarar en ökning på sex procent.

- Försäljningen gick bra på de flesta av våra marknader till och med mitten av augusti. Efter det påverkades försäljningen negativt av vädret som var ovanligt varmt för perioden. Det varma vädret fortsatte in i september, vilket gav oss en utmanande start på höstsäsongen, kommenterar Karl-Johan Persson, VD för H&M.

Uppdatering: Nyheten angav innan miljoner på flera siffror. Det ska förstås vara miljarder vilket nu är korrigerat.

Annons