H&M teamar upp med ”superapp”

Ger poäng som kunderna kan handla för.

Det är inte bara i Sverige som second hand har fått en riktig e-handelsboom. Även i Kina är hållbarhet på allas läppar och det visar sig bland annat genom en ökad efterfrågan på begagnade varor.

LÄS ÄVEN: Sen start men nu välter second hand nätet

Annons
Annons

60 procent av kunderna födda efter 1990

Enligt uppgifter från Alibaba Groups nyhetssajt Alizila var Kinas e-handelsmarknad för secondhand-produkter värd motsvarande 71 miljarder amerikanska dollar år 2017, men har förmodligen ökat sedan dess. Antalet användare på kinesiska plattformar för så kallad begagnathandel har under 2018 - enligt samma källa - ökat med 46 procent, vilket uppges vara dubbelt så mycket som landets e-handelsmarknad i stort.

Fortfarande står dock secondhand endast för någon enstaka procent av Kinas totala e-handelsmarknad. Enligt Alizilia handlar den sena e-handelsstarten om att det i Kina tidigare har setts som ofint att köpa begaganade varor, men att landets millennials har en annan åsikt i frågan jämfört med tidigare generationer. Över 60 procent av användarna på Alibabas så kallade "recommerce"-plattform Xianyu, eller Idle Fish som den också heter, är födda efter 1990.

Kan sälja, köpa och hyra ut i samma app

Alibaba beskriver Idle Fish som en "superapp", vilket i det här fallet innebär att dess användare kan köpa, sälja, hyra ut och donera sina varor i samma app. Företaget har sedan tidigare liknande upplägg i sina säljkanaler Taobao och Tmall.

H&M är ett av företagen som samarbetar med Idle Fish. Den som säljer eller donerar varor via Idle Fish får poäng som sedan kan användas för att handla i H&M:s butik på Tmall.

LÄS ÄVEN: I dag smäller det - H&M öppnar på kinesiska Tmall

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!