Hans tjänst ska blocka snasket i nätmatsbutiken

Merförsäljningen är kanske snart ett minne blott.

1000 klick. Så många gånger får Per Sandström trycka på köpknappen om han vill handla glass, godis eller chips på Coop.se eller Mathem.se.

Ville blocka sig själv från att handla snask

Lugn, det är inget fel. Per Sandström har nämligen själv orsakat extrajobbet. Som stamkund i både Mathem och Coops nätbutiker kom han påfallande ofta på sig själv med att slänga med diverse onyttigheter ner i varukorgen innan han checkade ut. Chips, godis och läsk var ofta på rea och han kunde helt enkelt inte stoppa sig själv från att handla det när han ändå handlade annat.

Annons

- Till slut insåg jag att jag kunde ta bort det här! Att jag kan filtrera bort det. Så jag gjorde en ad-blocker till mig själv och sen insåg jag att det här kanske andra kan ha nytta av också.

Den insikten ledde till att han genom sitt jobb bestämde sig för att lansera tjänsten SnaskBlock för allmänheten. För Per Sandström är inte vilken nätmatskund som helst. Till vardags jobbar han nämligen som designer på digitalbyrån Kollegorna, som tillverkar digitala verktyg och tjänster.

Måste klicka 1000 gånger

Hemligheten som får ad-blockern att funka är att Coop och Mathem har ett system med sina webbadresser som gör det lätt att filtrera bort produkter i vissa kategorier. De kategorier där det säljs snask syns helt enkelt inte på sidan när man har installerat ad-blockern.


Kollegornas illustration av hur tjänsten filtrerar bort onyttig mat

Det går dock att handla snask för den som är hugad även med ad-blockern - men då får man vara beredd att klicka 1000 gånger på köp-knappen.

- I början var jag nitisk och blockerade mig själv från allt onyttigt, men sen kom jag på att man behöver även onyttiga grejer ibland. Men för att det inte ska vara för enkelt att lägga en japp och en påse ostbågar i korgen så införde jag en funktion där det går igång ett alarm på sidan om man klickar in på något onyttigt, så man får skämmas lite. Sen måste man klicka 1000 gånger för att kunna slutföra sin order och varje klick bränner ju då några kalorier.

Har du fått klicka 1000 gånger själv någon gång?

Annons

- Ja, o ja! Till jul och så fick man ju handla lite… Min sambo tyckte det var alldeles för mycket med tusen klick, men det ska vara jobbigt. Man får kämpa ett tag.

I nuläget funkar funktionen bara för hemsidan och inte för företagens respektive appar. Kollegorna har även lagt ut källkoden till SnaskBlock som öppen källkod, så att var och en ska kunna gå in och kolla hur de gjort.

"En harmlös grej"

Per Sandström säger att funktionen åtminstone haft den effekten att han handlar mycket mindre. Han har dock inte berättat för Coop och Mathem om den nya tjänsten, men tror att de skulle förstå syftet.

- Själv skulle jag skulle tycka att det var ganska roligt, det är en ganska harmlös grej, avslutar han.

Coop håller med om att SnaskBlock.se är en rolig uppfinning, men tror att de flesta kunder ändå vill plocka fritt ur sortimentet.

- Det är en rolig och ambitiös lösning som säkert kan fylla sin funktion, även om jag tror att de allra flesta kunder vill bestämma själva vad de vill äta utan begränsningar, skriver presschefen Tobias Rydergren till Ehandel.se.

Se SnaskBlock in action här.

Annons