Hon gjorde GDPR till kampanj: ”Kunde bli en positiv vibb”

E-handlaren som vägrade att skicka ännu ett GDPR-mejl.

- Det har varit mycket prat och tjat om GDPR på sistone och givetvis gör Bamses Bollar också allt som behöver göras. 

Så inleder e-handeln Bamses Bollar, som säljer leksaker och andra produkter relaterade till hundar, sitt senaste mejlutskick. Därefter följer dock en lite annorlunda fortsättning:

Annons

- Nu över till något roligare och mindre viktigt, vi tänkte istället använda de fyra bokstäverna GDPR till fyra olika erbjudanden!

"Fyra finfina erbjudanden"

För att inte bli ett i raden av alla GDPR-mejl som i dessa dagar forsar ut till Europas inboxar, valde nämligen Bamses Bollar att göra GDPR till en kampanj. Jenny Bergdahl, som driver sajten ihop med sin kompanjon och följeslagare Shadow Bergdahl, valde helt enkelt ut fyra produkter som började på bokstäverna G, D, P och R.

Kampanjen går under namnet "Fyra finfina erbjudanden", och ger helt enkelt kunderna möjlighet att handla fyra utvalda produkter till extra förmånliga priser.

- Jag satt i går sen kväll och försökte få ett grepp om GDPR med uppdatering i webbutiken samt nyhetsbrev till kunderna. Men det tog så mycket emot att maila ännu ett vanligt GDPR mail, det kändes som att det skulle få rakt motsatt effekt och jag ville inte spamma kunderna med ännu fler sådana mail, berättar Jenny Bergdahl när Ehandel.se tar kontakt.

"Kommit in en del beställningar"

Efter att ha funderat en stund på vad GDPR mer kunde stå för, och övervägt olika ordramsor, landade hon i modellen med erbjudanden på fyra produkter.

- Så då letade jag i min webbutik efter produkter som började på respektive bokstav istället. Produkter som även vanligtvis är populära så att det kunde bli en positiv vibb av bokstäverna.

Hittills har tilltaget fått ett positivt mottagande av bland annat branschkollegor i en Facebook-grupp för e-handlare. Men om kunderna tar till sig konceptet - eller om de helt enkelt är för trötta på GDPR för att kunna uppskatta erbjudandet - återstår att se.

- Jag tror det är svårt att nå fram i den gigantiska mailskörd som nu trillar in hos varje kund. Det har kommit in en del beställningar men det är inte så många som hunnit öppna nyhetsbrevet än, avslutar Jenny Bergdahl.

Annons

Annons