Hur stora är Amazon i Googles svenska index?

SEO-experten avslöjar.

Att e-handelsjätten Amazon någon gång kommer att ta sin verksamhet till Sverige är det få som tvivlar på. Vi kunde dock nyligen avslöja Amazons verkliga omsättning i Sverige, som inte är så stor som många förmodligen tror.

LÄS ÄVEN: Här är e-handelsjätten Amazons svenska omsättning

Annons

Det betyder förstås inte att e-handelsjätten inte kan öppna upp sin e-handel i vårt avlånga land. Amazon säljer uppenbarligen redan för runt 200 miljoner kronor och det utan någon som helst närvaro, förutom att de lockar med en fri frakt-gräns från Tyskland, sedan 2016.

LÄS ÄVEN: Amazon inför fri frakt till Sverige

Stora som de är har dock Amazon förstås en närvaro i Googles sökmotor och det är den vi nu ska titta närmare på med hjälp av SEO-experten Christian Rudolf, från byrån TopDog.

Christian har nämligen tagit fram data på Amazons “Domain Visibility” i Googles svenska index. Domain Visibility ska vara ett mått som är baserat på ranking, volym och klickkostnad och siffrorna kommer ifrån analysföretaget Semrush.


Amazons synlighet i Googles svenska index, i förhållande till företag som skulle kunna konkurrera med Amazon i Sverige.

Kan lätt bli tre gånger större

När man jämför Amazons sajt med Cdon och Fyndiq, som båda är svenska nätbutiker och marknadsplatser, ser man hur starkt Amazon är bara genom sin storlek.

- Det som är extra intressant är att Amazon ej har gjort någon ansträngning ännu att ranka på produkter. Utan de rankar primärt på varumärken, titlar och ord som är samma på svenska som på engelska - ändå är de så stora. När de lanserar produkter på svenska kommer deras synlighet att bli tre gånger större, bara genom att de lanserar produkter på svenska, säger Christian Rudolf.

Vad tror du den stora toppen i grafen nyligen beror på?

Annons

- Under mars och april har det varit två stora uppdateringar i Google. De är bekräftade av Google själva. Så det är troligt att eventuella rörelser är relaterade till dem.

Vi bad Christian Rudolf att även jämföra Amazons synlighet med Komplett och Webhallen. Det visar sig dock vara en tråkigare jämförelse för våra nordiska kollegor.

"De är dvärgar"

En oväntad effekt av denna jämförelse är att vi ser att Webhallens nya responsiva sajt tydligen ledde till ett tapp i deras synlighet hos Google.

- Webhallen lanserade en ny sajt under fjärde kvartalet förra året. De gör dock mycket fel sett ur ett SEO-perspektiv och har därmed tappat mycket. Oklart om de är medvetna om det, konstaterar Christian Rudolf gällande Webhallens siffror.

LÄS ÄVEN: Webhallen får mobilsida: "Har lyssnat på kundernas feedback"

Det som står klart är dock att nordiska miljardbolag inte spelar i samma liga som Amazon när det kommert till närvaron i Googles sök.

- De är dvärgar i jämförelse med Amazon, beskriver Christian Rudolf situationen.

Enligt Christian Rudolf så har Amazons huvudsajt (.com) ungefär fem gånger högre synlighet i det svenska indexet jämfört med företagets brittiska sajt (.co.uk). Den tyska sajten ska ha sämre synlighet och dyker främst upp om du söker efter något på tyska.

- Detta är en språklig fråga för Google. Söker du på svenska ord, vill Google servera svenska resultat. Söker du till exempel på engelska ord eller namn kan de leverera engelska sökresultat både via .com och .co.uk, beroende på vad de tror passar bäst.

"Skär rakt in i svenska e-handlares SEO"

LÄS ÄVEN: Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige

Exakt vad som kommer att ske när Amazon bestämmer sig för att ta sig an Sverige återstår att se. Enligt Christian Rudolf så kommer det dock inte att bli någon positiv upplevelse för svenska e-handlare, som jobbat upp sin synlighet hos Google.

- Amazon har ytterst lite information på svenska men en lansering i Sverige innebär hundratusentals sidor (URL:er) med svenska produkttexter. De skulle kunna köra Google Translate på allt och skeppa, och Google skulle lyfta upp sidorna högt även fastän språket vore mycket dåligt. Nu gör man troligen inte det, men någonstans pågår det förmodligen ett mycket stort översättningsprojekt till svenska på Amazon, säger Christian Rudolf och fortsätter:

- De kommer att rita om hela Googles index avseende produkter och produktkategorier. Det skär rakt in i alla svenska e-handlares SEO. Det kommer inte vara positivt för någons sökmotoroptimering. Samma gäller Adwords. Amazon är världens största köpare av Adwords. Konkurrensen på alla produktord kommer att bli hårdare, så svenska e-handlare måste välja mellan högre priser eller lägre trafik.

Annons