I spåren av e-handeln: Victoria’s Secret stänger 53 butiker

Kämpar mot svikande försäljningssiffror.

Stjärnspäckade modevisningar och färgglada pushup-behåar verkar inte längre intressera konsumenterna på samma sätt som tidigare. Åtminstone om man ska döma av utvecklingen för underklädeskedjan Victoria’s Secret, som under sitt senaste kvartal tappade 7 procent av sin butiksförsäljning. Det enligt CNN Business, som dessutom rapporterar att siffran bara innefattar butiker som varit öppna i minst ett års tid.

Både Victoria’s Secret och företagets tonårsmärke Pink uppges kämpa med försäljningen i fysiska butiker, samtidigt som situationen för Bath and Body Works - som ingår i samma koncern - uppges vara den motsatta.

Annons

"En ny och ordentlig titt"

Företaget har enligt CNN tappat försäljning till både andra kedjor och till den växande e-handeln, och det har förstås fått konsekvenser. Förra året stängde kedjan 30 butiker och det här året kommer ytterligare 53 att stängas för gott.

- Vi tar en ny och ordentlig titt på allt inom företaget, kommenterar Stuart Burgdoefer, vd för L Brands som äger de aktuella varumärkena.

Även efter årets nedstängningar kommer Victoria’s Secret att ha fler än 950 butiker bara i USA.

Annons