IKEA:s e-handelskoncept skrotas efter tre år

"Har lärt oss mycket".

De senaste åren har Ikea etablerat flera satsningar som var tänkta att främja bolagets e-handelsverksamhet. En av dem var IKEA Service & Pickup, som slog upp porten i början av sommaren 2016.

LÄS ÄVEN: Premiär i Stockholm för IKEA:s nya e-handelskoncept

Annons
Annons

"Behöver satsa på andra lösningar"

Butiken, som ligger i Danderyd i Stockholm, har sedan dess fungerat som en blandning mellan ett showroom och ett utlämningsställe som har öppet dygnet runt. Men nu rapporterar Market att butiken stänger för gott eftersom Ikeahellre vill satsa på andra e-handelsprojekt.

- Vi är nöjda med resultatet av Ikea Service och pick-up. Vi har lärt oss mycket av den här resan men ser att vi behöver satsa på andra lösningar. Vi fortsätter till exempel med Ikea kök i centrala Stockholm och nya typer av leveranslösningar som Instabox och fossilfria leveranser, säger Jon Egerlid, presskontakt på IKEA Sverige, till tidningen.

Testar gärna nya format

Enligt Egerlid är det inte aktuellt att öppna några liknande butiker på andra håll. Däremot planerar IKEA att öppna citynära butiker i bland annat Paris och Moskva i år.

- Vi testar hela tiden nya format för att utveckla Ikea. Syftet med Ikea Service och pick-up var att lära mer om kundernas behov och testa ett helt nytt format, säger Jon Egerlid.

LÄS ÄVEN: Ikea öppnar e-handelsbutik i epicentret för detaljhandel

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!