Island en handelsmöjlighet för svenska E-handlare

Island har den näst högsta internetpenetrationen i världen och mer än hälften av landets befolkning handlade på nätet under 2012. Man handlar även gärna från utlandet och nu arbetar Sveriges ambassad i Reykjavik med ett projekt som syftar till att öka svensk e-handel till Island.

Island är, trots landets storlek, en marknad med stor köpkraft och e-handel är en väl etablerad handelsform på Island. De isländska konsumenterna är orädda för att handla på nätet och köper ofta varor från utlandet, trots frakt och importtullar.

En tredjedel av samtliga postpaket som anländer till den isländska Posten är från Amazon. Under 2011 kom 57 procent av alla varor köpta över Internet från USA och 39 procent från Europa. Och här tror man att Sverige kan vara med och konkurrera då svenska varumärken är välkända och efterfrågade på Island.

Annons

Nu arbetar Sveriges ambassad i Reykjavik med ett projekt som syftar till att öka svensk e-handel till Island på uppdrag av den svenska regeringen.

– Mer än 95 procent av den isländska befolkningen har tillgång till Internet i hemmet och av dem handlade hela 56 procent på nätet under 2012. Genom det här projektet och i samarbete med utvalda företag, vill vi göra en gemensam insats för ökad handel med isländska konsumenter och stärka gränsöverskridande handel med svenska företag, säger Liselotte Widing på Svenska ambassaden Reykjavik.

Letar svenska samarbetspartners

Projektets mål är stärka svensk e-handel, genom att i samarbete med utvalda svenska företag öka tillgängligheten för digital handel med Island och därigenom e-handeln med isländska konsumenter.

Baserat på fakta om islänningars köpbeteende på nätet samt Ambassaden i Reykjaviks kunskap om den isländska marknaden, planerar man nu att starta samarbeten med utvalda företag som bedöms attraktiva för isländska konsumenter.

Målet är att uppmärksamma svenska företag på den isländska marknaden och rikta isländska konsumenter till dessa företag genom en koordinerad lansering. Syftet är att skapa uppmärksamhet på Island kring nya e-handelsmöjligheter, driva trafik till svenska företags hemsidor och på så sätt gynna svenska samarbetspartners.

– Vi tror att svenska företag kan vara med och konkurrera och kommer att lansera en webbportal för svenska e-handelsföretag som säljer till Island, helt finansierat av ambassaden. Vi vill nu få kontakt med e-handelsföretag som vill finnas med på portalen. Det kostar ingenting att vara med, utan det handlar om att synliggöras för isländska konsumenter, säger Liselotte Widing.

Källa: Press

Annons
Annons