Januari en supermånad för E-handeln i Storbritannien

Handeln på nätet har fått en flygande start på de brittiska öarna. E-handeln i Storbritannien ökade med hela 18 procent under januari månad jämfört med samma period 2013. Totalt spenderades det 8,2 miljarder pund online under årets första månad.

Den starka inledningen på året överträffade till och med den prognos som IMRG och Capgemini satt upp. Enligt deras förväntningar kommer e-handeln i landet se en tillväxt på 17 procent under 2014, mycket tack vare att konsumenterna börjar se allt ljusare på framtiden.

De positiva tongångarna verkar redan ha fått fäste och under januari såldes det för inte mindre än 8,2 miljarder pund på nätet. Det är en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons

– När vi nu tar sats mot ett nytt år och har julen bakom oss, är det mycket lugnande att se ett sådant imponerande resultat. Det är ett tydligt tecken på att konsumenternas framtidstro håller i sig. Det är givetvis välkommet bland återförsäljarna och ger oss ett mycket bra utgångsläge för ett starkt 2014, säger Chris Webster, VP, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

Resor ökade med 233 procent

Att konsumenterna ser positivt på framtiden speglas också av att värdet på den genomsnittliga kundkorgen ökade under januari. Exklusive resor spenderade den genomsnittlige brittiska konsumenten 78 pund på nätet. En ökning från 76 pund i december, och 74 pund i januari 2013.

Bland de kategorier som såg störst tillväxt finns hem och trädgård samt skönhet och hälsa. De ökade med 21 respektive 23 procent. Resebranschen var dock den bransch som ökade mest med hela 233 procent.

Samtidigt kan man konstatera att konverteringsgraden, 4,35 procent, är den högsta på fem år för en januarimånad.

– Januaris resultat visar på en stark inledning på året med en tillväxt som till och med är högre än våra förväntningar. Konverteringsgraden ligger på den högsta nivån när det gäller januari månad sedan 2009. Det tillsammans med den årliga tillväxten på 18 procent inom e-detaljhandeln verkar vara bevis på att vi ser en ökning av konsumenternas förväntningar, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!