Japanska Rakuten köper App för 900 miljoner dollar

Rakuten satsar vidare utanför e-handeln. Enligt flera medier ska e-handelsjätten ha lagt ett bud på samtals-appen Viber som har 300 miljoner användare världen över. Ett köp som passar väl in i Rakutens strategi att bli världens främsta företag inom Internettjänster.

För att bli en riktigt stor e-handlare verkar det inte längre räcka med att bara satsa på just e-handeln. På senare tid har vi sett flera av världens stora aktörer investera i olika typer av tjänster. I kina rustar Alibaba, Tencent och JD.com genom uppköp av bland annat logistikföretag och Internettjänster.

Vi ser också hur Ebay och Amazon satsar stoppar in pengar i betaltjänster och strömmande media med målet att öka sin e-handel. Detta är bara ett litet axplock och japanska e-handelsjätten Rakuten vill inte hamna på efterkälken.

Annons
Annons

Bland annat har vi sett hur de tidigare köpt upp vod-tjänsten Wuaki.tv, med målet att lansera den över hela Europa. Nu verkar man vara på väg att köpa upp samtals-appen Viber som även gör det möjligt att skicka bilder och sms.

Når nya marknader

Rakuten uppges betala 900 miljoner dollar för det Cypernbaserade företaget och den japanska e-handelsjätten säger att tjänsten, med 300 miljoner registrerade användare världen över, passar utmärkt in i deras digitala strategi.

– Rakutens mål är att bli världens främsta företag inom Internettjänster. Det här förvärvet gör det möjligt för oss att penetrera nya marknader med flera olika digitala tjänster i kombination med våra e-handel och plattformar för finansiella tjänster, säger en talesperson för Rakuten.

Källor: WSJ, The Next Web

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!