Jarnos modestjärna gör planerad förlust på 94 miljoner

NA-KD ökar förlusten med 34 miljoner kronor.

E-handelsföretaget NA-KD ökar sin förlust ytterligare. Från att ha gjort ett minusresultat på knappt 60 miljoner under 2016, ökade förlusten ytterligare, till 94 miljoner, under förra året. Det visar bolagets färska årsrapport. 

Ökade omsättningen med 150%

Nyligen kunde vi berätta att NA-KD ska ta Klarna Checkout med sig på sin pågående resa ut i världen. Samtidigt berättade företaget att de under förra året hade ökat omsättningen med 150 procent, till att omsätta 403 miljoner kronor.

Annons

LÄS ÄVEN: Ehandlaren NA-KD tar med Klarna Checkout ut i världen

Samtidigt fortsätter dock resultatet alltså att visa minus.

Själv är dock företagets vd Jarno Vanhatapio nöjd med resultatet.

- Vår plan för året var att göra 95 miljoner i förlust så vi landade ganska bra jämfört med det, säger han till Breakit.

Expansion och nytt lager bakom förlust

Han menar att orsaken till den ökade förlusten bland annat beror på just företagets pågående internationella expansion, samt att de fått en ny plattform och halvautomatiserat sitt lager i Holland.

- 2017 var ett investeringsår och vi fortsätter även investera nu i 2018 då vi ser att volymen kommer att ge oss resultatutväxling även på nya marknader på sikt, säger han.

Vill se utväxling på varje kontorad

Samtidigt som både omsättningen och förlusten ökar förbättras också rörelsemarginalen med 12 procentenheter förra året, från -36,5 procent till -24,1 procent.

- Det som är viktigt för oss är att vi hela tiden ser att utväxlingen på varje kontorad ökar med volymen. Vi har en volymsiffra där vi kommer att nå lönsamhet. I Sverige och Tyskland är vi redan lönsamma, säger Jarno Vanhatapio.

Annons

Tyskland större än Sverige

I januari i år tog NA-KD även in 365 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone och Eequity. Förra året ska Tyskland ha gått om Sverige som företagets största marknad.

Annons