John Henric lägger om strategin – siktar mot 100 miljoner

E-handeln växer med 300 procent för varje jämförbar månad.

Snart två år har gått sedan vi för första gången träffade det Malmöbaserade e-handelsföretaget John Henric. Då kunde vi bland annat berätta att de hade ökat omsättningen i e-handeln med 300 procent på bara ett år. Ökningen var i sin tur ett resultat av att de beslutat sig för att satsa mer på e-handeln.

LÄS ÄVEN: Deras e-handel har ökat med 300 procent på ett år 

Annons
Annons

För ett år sedan hade det bestämts att John Henric skulle satsa på den danska marknaden. Det skulle man bland annat göra genom att satsa på SEO för den danska e-handeln samt genom att öppna en butik på shoppinggatan Strøget - bredvid Gucci och Armani. 

LÄS ÄVEN: John Henric mot 20 miljoner - expanderar till Danmark

Den danska butiken är nu på plats och nästa steg är att företaget öppnar ytterligare en butik, nämligen i PK-huset i Stockholm. Men förutom det så har kursen ändrats något. 

E-handeln ska gå mot 50 miljoner

Senast år 2021 vill företaget nå en omsättning på totalt 100 miljoner kronor, varav man siktar på att e-handeln ska omsätta ungefär hälften, alltså runt 50 miljoner av dessa.

- Detta är om vi inte öppnar fler butiker, men taktiken nu är att vi ska pausa etableringen av den fysiska butik som vi hade tänkt öppna i London. Vi lade de pengarna på online istället, berättar John Ekström, vd och medgrundare av John Henric, för Ehandel.se. 

Nu är planen att istället försöka kartlägga var deras potentiella kunder rör sig och på så vis komma fram till vilket läge som skulle kunna vara det bästa för en framtida butiksöppning i någon av de internationella metropolerna. Och att mer pengar istället har lagts på e-handeln innebär nu att John Henric storsatsar på sina nätbutiker i USA och England.

- Förra året lade vi ungefär två miljoner i olika utgifter på att växa online - totalt i hela företaget. I år så lägger vi kanske tio miljoner online, så det är en enormt stor skillnad och i USA och England växer vi mycket genom SEO.

Från 2 till 20 procent i USA

Innan företaget började satsa ordentligt i USA, vilket man gjorde för fyra månader sedan, kom två procent av e-handelns inkomster därifrån. Nu är det 20 procent. En liknande utveckling har skett i England, varifrån 15 procent av e-handelns inkomster nu kommer.

Annons
Annons

- I juli i år så omsatte nätbutikerna i UK och USA ensamma lika mycket som företaget omsatte i resten av världen under samma månad förra året, säger John Ekström.

En annan förändring som gjorts på senare tid är att grundarna, alltså John Ekström och hans kompanjon Nicklas Nordbergh, nu kommer att ägna sig åt designen på heltid. För att någon även ska ha tid att sköta exempelvis det tekniska, så har man både tagit in ny förstärkning utifrån och möblerat om internt.

Detta blir i form av Hanny Edblom, som närmast kommer från Euroflorist och nu blir ny e-handelschef på John Henric. Dessutom blir Linnéa Laine, som rekryterats internt, ny inköpsansvarig. John Ekström är mycket nöjd med nytillskotten.

- Hanny har redan efter någon vecka gett oss massor med bra e-handelstips och Linnéa har tidigare varit butikschef och har totalt jobbat i fem år i våra butiker. Hon har en jättebra kompetens om material, färger och vad som säljer, säger han.

Justerar upp omsättningen för 2018

Framgångarna under de senaste åren har också gett ett annat positivt besked. När vi senast skrev om företaget meddelade de att de trodde att de för 2018 skulle landa på en omsättning i e-handeln på runt 10-12 miljoner. Så kommer det emellertid inte att bli.

- Allt tyder på att vi landar på runt 15 miljoner för räkenskapsåret.

Även antalet besök i e-handeln har ökat kraftigt på sistone, och sidan är nu uppe i 50 000 månatliga besökare. Resultatet för e-handeln har därmed heller inte låtit vänta på sig.

- För varje månad som går växer e-handeln med i snitt 300 procent, jämfört med samma månad året innan.

Men för John Ekström har framgångarna även inneburit ett nytt intresseområde. 

- CRO! Conversion Rate Optimizing är det roligaste och mest intressanta jag vet just nu. Det handlar alltså om hur man kan höja konverteringsgraden och få folk att stanna längre på sajten och liknande aspekter.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!