Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

E-handelföretagets kraftiga tillväxt kräver löpande investeringar.

För två veckor sedan meddelade Jollyroom att de hade tecknat ett avtal gällande ett nybyggt lager på 20 400 kvadratmeter. Nu har barn- och babyaktören skrivit på ett nytt avtal igen och adderar ytterligare 35 650 kvadratmeter e-handelslager. Det nya avtalet gäller ett nybygge i direkt anslutning till befintlig byggnad och beräknas vara klart under 2020.

- Det finns inte ytor stora nog för oss i Göteborgsområdet. Därför behöver vi ta saken i egna händer och tillsammans med våra fastighetspartners bygga fastigheter som kan bära vår expansiva tillväxt. Detta kommer att bli vårt största lager hitintills och kommer även att vara ett av de största byggprojekten som genomförs i Norden 2019 säger Ole Sauar, VD och majoritetsägare av Jollyroom i ett pressmeddelande.

Annons

LÄS ÄVEN: Jollyroom utökar igen - har nu lageryta på 85 000 kvadrat

"Optimalt e-handelslager" 

Jollyrooms nya lageryta kommer sammanlagt täcka 56 000 kvadratmeter av Hisingen Logistikpark i Göteborgs hamn. Det nya komplexet kommer liksom det förra att miljöcertifieras.

- Vår nya anläggning är konstruerad för att uppfylla kriterier gällande bland annat låg energiförbrukning, luftkvalité, fuktsäkerhet och arbetsmiljö. Vi är stolta över att flytta in i en byggnad som är optimal för både medarbetare och miljö, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom i en kommentar. 

"För att spara på tid och miljö"

E-handelföretaget har under hösten tecknat avtal gällande fem byggnader i Göteborg, vilket motsvarar en lageryta på 86 500 kvadratmeter. Målet är att centralisera hela logistikverksamheten och dessa lager motsvarar bara ett steg i den långsiktiga planen.

- Genom att centralisera vår logistikverksamhet så kommer vi minimera antalet interna transporter, vilket sparar både tid och miljö. Vi som logistikorganisation kommer dessutom att kunna effektivisera många led genom att styra hela flödet centralt. Summa summarum leder centraliseringen till ökad effektivitet, kostnadsbesparingar och ett förbättrat serviceerbjudande för våra kunder, avslutar Olsson.

Annons