Jonas Ogvall lyfte e-handeln och sålde korv i Almedalen

Svensk Digital Handels VD berättar om vikten av att vara på plats om man ska få upp politikernas ögon för e-handelns utmaningar.

Nyss hemkommen från Visby berättar Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, om sina erfarenheter från Almedalen. Veckan har bjudit på seminarier, paneldebatter, spontana möten, och “en del trevliga mingel på kvällarna också”, rapporterar han.

- Det är viktigt att vara på plats och, som man säger på göteborgska, knö sig fram. Även om man bara hinner med korta samtal så är det ändå en första kontakt som kan vara svår att få någon annanstans, förklarar han.

Annons

"Inte alltid full förståelse för problem"

Jonas Ogvall säger sig vara nöjd med utfallet av Visbyresan. Han har bland annat deltagit i flera aktiviteter med SIIR och passat på att prata med flera riksdagspolitiker. Bland andra har han träffat socialdemokraten Tomas Eneroth och moderaten Ida Drougge.

Verkar politikerna förstå sig på e-handelsbranschen?

- De är väldigt intresserade av e-handel och ser kraften i det men de har kanske inte alltid full förståelse för de problem som finns, säger Jonas Ogvall, och fortsätter:

- Ibland kan man tro att riksdagsledamöter ska veta allt om allt men det kan man inte begära. Men man märker att de har en relation till e-handel eftersom de e-handlar själva. Om det är någon som inte har tid att handla i butiker så är det ju riksdagsledamöter, så mycket som de är ute och reser.

Jonas Ogvall kommer nu att uppdatera sina nya politikerkontakter med debattartiklar under hösten och påminna dem om de utmaningar e-handlare ofta står inför. Det kan till exempel handla om så kallad geoblocking eller situationen med handel över gränsen till Norge.

- Det är viktigt att föra fram konkreta exempel så att man kan medvetengöra politikerna för de problem som finns. Det är det som är vår uppgift.

Annons