Kassakon håller på att dö – snittordervärdet nära 1400kr

Om bara fler handlade via datorn.

Den traditionella desktop-datorn, och även laptopen för den delen, förlorade i slutet av förra året sin topposition när det kommer till andelen intäkter inom e-handeln. Mobiltelefonerna stod i december för över 50 procent av svensk e-handels intäkter, och vår analytiker Joakim Andersen ser ingen ändring på detta framöver.

- Troligen kommer 2019 att bli det första året då mobilerna dominerar, inte bara i antal besök och antal order, utan även intäkter, säger Joakim Andersen.

Annons
Annons

Det tråkiga med denna utveckling är att kunderna handlar för mycket mer när de använder sin dator. I teorin kan e-handlarna förlora pengar på utvecklingen, om det inte sker fler köp via mobilerna.

Vi har nu analyserat snittordervärdet för hela 2018 och när det kommer till transaktioner via dator så landade den siffran på totalt 1370 kronor, vilket också var den största ökningen jämfört med för två år sedan. Köp via mobiltelefoner snittade under 2018 endast runt tusenlappen.

Toppkategorin har minskat

Surfplattorna med sina större skärmar gör lite bättre ifrån sig med 1170 kronor. Tyvärr står surfplattorna endast för lite över 10 procent av andelen intäkter. Och den traditionella datorns andel sjunker som sagt, till förmån för mobiltelefonerna.

Snittordervärdet är dock ganska dynamiskt och skiftar rejält i olika branscher. Den breda kategorin Hus & Hem dominerar med ett ordersnitt på 1691 kronor, vilket alltså slår genomsnittet för alla branscher.

LÄS ÄVEN: Branschen som trotsar mobilens negativa effekt

Skönhetskategorin, där vi vet att det är vanligare med många små order, landar samtidigt på 506 kronor. Det gäller alltså att ha bra fraktavtal om man säljer skönhetsprodukter.

Annons
Annons

- Av de kategorier vi jämförde för nästan ett och ett halvt år sedan är det fortfarande "Hus & Hem" som har högst snittordervärde. Men det är samtidigt den enda av de fyra som minskat sedan 2016, konstaterar Joakim Andersen.

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där cirka 400 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!