Kina är snart störst i världen på E-handel

Inom kort spås e-handeln i Kina öka explosionsartat. I dag finns det över en halv miljard internetanvändare i Kina och antalet bara växer. Kinesiska Taobao omsätter mer än eBay, och inhemska betaltjänsten Alipay är större än Paypal. Om ett par år kommer Kina med största sannolikhet att passera USA, och bli det land som står för mest näthandel i världen.

Bedömningen kommer från AT Kearney som undersöker 30 utvecklingsländer och rangordnar de tio som har störst utvecklingspotential inom e-handel. Kina toppar rankingen och man beräknar att näthandeln i landet kommer att explodera under de kommande fem åren med en tillväxt på 29 procent per år, allt eftersom som den inhemska infrastrukturen förbättras och inställningen till handel på nätet förändras.

– Kinas infrastruktur har hämmat landets fulla potential när det gäller handeln på nätet. Infrastrukturen varierar utanför storstäderna vilket gjort den ”sista kilometern” av leveransen mindre effektiv, säger Mike Moriarty, en av studiens medförfattare.

Annons
Annons

Under fjolåret handlade 170 miljoner kineser på nätet, något som kan jämföras med drygt 20 miljoner för fem år sedan. Två tredjedelar av befolkningen är fortfarande utan tillgång till internet så tillväxtpotentialen är fortfarande enorm. År 2015 väntas landet gå om USA och stå för den största säljvolymen i världen på nätet. Hemelektronik och kläder är de två största kategorierna.

Förutom Kina så ligger Brasilien tvåa på listan över marknader med stört tillväxtpotential, Ryssland kommer på tredje plats. Rapporten identifierar också fyra viktiga framgångsfaktorer för att med framgång lyckas slå sig in på en starkt växande marknad som Kina.

  1. Utveckla en lokal närvaro. Återförsäljare måste anpassa sina webbplatser, betalningsmetoder, leveranser och affärsmodeller efter den lokala marknaden.
  2. Ge konsumenten en positiv köpupplevelse från köp till leverans. På marknader där infrastrukturen är en utmaning måste återförsäljare vara transparenta mot konsumenterna när det gäller leveranser och se till att hålla det man lovar.
  3. Underskatta inte de lokala aktörerna då det är de som idag dominerar den inhemska marknaden. De har redan en inblick i hur konsumenterna tänker och agerar. De känner också till de utmaningar som finns och har redan utarbetat tillvägagångssätt för näthandeln i landet.
  4. Tänk långsiktigt. Det tar tid att hitta rätt på marknaden i länder som är under utveckling. Lär dig hur dina kunder tänker och agerar och bygg upp ett väl ansett varumärke.

 

Källa: internetretailing

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!