Kinas E-handelsjätte går offline med ny investering

Alibaba Group investerar 692 miljoner dollar i den kinesiska varuhusaktören Intime Retail, i ett försök att knyta e-handel och fysisk handel närmare varandra. Affären ska öka Alibabas fysiska närvaro i Kina samtidigt som samarbetet ska ge kunder möjligheten att betala med sin smartphone.

Kampen mellan de kinesiska e-handelsjättarna fortsätter, och den gör det i den fysiska världen. Alibaba har nämligen valt att investera 692 miljoner dollar i varuhusaktören Intime Retail för att öka sin fysiska närvaro i Kina tack vare Intimes 28 varuhus, och åtta köpcentrum i landet.

Samarbetet kommer bland annat även att ge Alibabas e-handelssajt Tmall, tillgång till Intimes produktdatabas, vilket kommer att ge sajten ett bredare urval av internationella varumärken. Det kommer också göra det möjligt att låta kunderna hämta ut sina onlineköp i butik.

Annons
Annons

Betala med mobilen

Det innebär även en satsning på mobil handel i den fysiska världen. Intimes kunder kommer att kunna ansluta sina smartphones via Wi-Fi och platsbaserad teknik i Intimes butiker och få personliga erbjudanden och medlemsförmåner. De kommer också att kunna använda virtuella presentkort i varuhusen och betala via sina smartphones genom Alibabas mobila plånbok, Alipay.

I samband med investeringen kommer Alibaba till en början att ta en ägarandel på 9,9 procent i Intime. I investeringen på 692 miljoner dollar ingår också konvertibler till ett värde av 478 miljoner dollar. Något som betyder att Alibaba kan utöka sitt ägande till 35 procent vid en eventuell konvertering i framtiden.



Källa WSJ, Reuters

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!