Kinas växande E-handel driver på logistiken

Under de första nio månaderna 2013 skickades det mer än 6 miljarder paket i Kina, en ökning med 61 procent jämfört med samma period 2012. Drygt hälften av leveranserna har med landets e-handel att göra och Kinas snabbt ökande näthandel får nu även den undermåliga distributionsverksamheten att växa.

Logistik och distribution har länge varit Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Landet har länge saknat nationella företag som UPS och DHL, och Kinas marknad för paketleveranser är fragmenterad. Men det här är något som e-handelns snabba tillväxt ser ut att förändra.

Under de första nio månaderna 2013 skickades 6,18 miljarder paket i Kina, en ökning med 61,2 procent. Av dessa stod e-handel för drygt hälften och de leveranserna genererade 16,6 miljarder dollar till landets distributörer, en ökning med 34,9 procent.

Annons

Det finns alltså pengar att hämta och det har fått Kinas logistikindustri att mogna snabbt. Enligt en rapport från investmentbanken Goldman Sachs är konkurrensen hård, något som håller priserna nere. Inrikesleveranser kostar vanligtvis fyra till sex dollar per kilo, och paket tar i snitt två till tre dagar att komma fram.

1 000 distributörer

Enligt State Post Bureau of China, Kinas statligt ägda postmyndighet, har expressleveranserna vuxit med 50 procent per år i Kina under de senaste tre åren. Myndighetens uppgifter omfattar statliga bolag, privatägda kinesiska företag samt utländska leveranstjänster. Man konstaterar också att det finns 1000 distributörer som är verksamma i Kina, varav cirka 50 är verksamma i hela landet.

Igår kunde vi läsa att även PayPal vill ha sin bit av kakan med en internationell logistiklösning, och det är inte så konstigt. Av de 6,18 miljarder paketleveranser som skedde under de första nio månaderna 2013, skickades 180 miljoner till adresser utanför Kina. En ökning med 45,9 procent jämfört med samma period 2012.

Och när det gäller gränsöverskridande leveranser så står utländska distributionsföretag för 70 procent av dessa. Bland de utländska företagen är de största aktörerna inte oväntat UPS, FedEx, TNT Express och DHL.

E-handlare levererar själva

Det finns också gott om privata kinesiska distributionsföretag men på senare tid har även allt fler stora återförsäljare gett sig in på marknaden. Bland de som satsar stort för att leverera sina egna paket, och andras, finns bland annat Jingdong, Suning, Amazon och Alibaba.

Landets e-handelsjätte Alibaba säger sig generera 70 procent av paketförsändelserna i Kina och gör nu sitt bästa för att revolutionera landets detaljhandel. Fram till 2020 planerar man att investera 16 miljarder dollar i logistik för att få tillgång till flera hundra miljoner nya kunder.

Nyligen investerade man också 364 miljoner dollar i Haier Electronics, ett kinesiskt vitvaruföretag. Investeringen är dels i Haiers e-handelsplats Goodayart, men även i deras logistikverksamhet som nu står för 11 procent av företagets intäkter. Under årets första sex månader omsatte deras logistikverksamhet drygt 4,4 miljarder dollar.

Målet enligt Alibabas grundare och numera styrelseordförande Jack Ma, är att i framtiden skapa ett distributionsnätverk som kan leverera inom en dag över hela Kina.

Annons



Källa: Internet Retailer

Annons